responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 482


" مسأله 2700 " محرميت به واسطه شير خوارگى به دو راه ثابت مىشود :
الف - خبر دادن عده اى كه از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مىشود .
ب - شهادت دو مرد عادل يا چهار زن عادل يا يك مرد و دو زن عادل ، در صورتى كه شرايط شير دادن را - كه گفته شد - بدانند و خصوصيات آن را نيز بگويند ، ولى اگر معلوم باشد كه شرايط را مىدانند و در عقيده ونحوه شهادت با هم اختلاف ندارند و با مرد و زن هم در عقيده مخالفت ندارند لازم نيست شرايط را شرح دهند .
" مسأله 2701 " اگر شك كنند كودك به مقدارى كه علت محرم شدن است شير خورده يا نه ، يا گمان داشته باشند كه به آن مقدار شير خورده ، كودك به كسى محرم نمىشود ، هر چند بهتر است احتياط كنند .
مسائل تلقيح " تلقيح " آن است كه منى مرد را در رحم زن تزريق نمايند ، و اين عمل در مواردى جايز و در مواردى حرام مىباشد كه تفصيل آن در مسائل آينده بيان مىشود .
" مسأله 2702 " اگر مرد منى خود را در رحم همسر خود وارد نمايد - با هر وسيله اى كه باشد - اشكال ندارد ، ولى بايد از مقدمات حرام پرهيز نمايند . پس اگر مرد با رضايت همسر اين كار را خودش انجام دهد و منى خود را به شكل حلالى به دست آورد و در رحم او تزريق نمايد مانعى ندارد ، و نوزاد حلال زاده و وابسته به همان زن و مرد مىباشد .
" مسأله 2703 " اگر منى مرد را در رحم همسرش وارد نمايند - هر چند مقدمات آن حرام باشد - و از آن بچه اى متولد شود ، بدون اشكال كودك متعلق به آن زن و مرد است و همه احكام فرزند بر او جارى مىشود ، يعنى هم محرم است و هم ارث مىبرد .
" مسأله 2704 " جايز نيست منى مرد اجنبى را وارد رحم زن اجنبى نمايند ، چه با اجازه زن باشد يا بدون اجازه ، و چه شوهر داشته باشد يا نداشته باشد ، و چه با اجازه شوهر باشد يا بدون اجازه .
" مسأله 2705 " اگر منى مردى را داخل رحم زن اجنبى نمايند و بر اثر آن بچه اى به دنيا آيد دو صورت دارد :
الف - اگر اين كار با علم و عمد صورت گرفته باشد ، بايد در تمام مسائل احتياط شود .
ولى اگر بچه دختر باشد نمىتواند با مرد صاحب منى و مردان ديگرى كه اگر به عقد صحيح بود محرم او مىشدند ازدواج كند ، و اگر بچه پسر باشد نمىتواند با مادرش و نيز با زنان ديگرى كه اگر به عقد صحيح بود محرم او مىشدند ازدواج نمايد .

482

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 482
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست