responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 481


4 - كودك شير را از پستان بمكد ، نه آن كه در گلوى او بريزند يا بدوشند و به وسيله ديگرى به او بخورانند ، هر چند احتياط خوب است .
5 - شير خالص باشد ، نه آن كه با چيز ديگر آميخته شود ، مگر آن كه آنچه با شير مخلوط شده به گونه اى كم باشد كه در شير مستهلك شود .
6 - شير از يك شوهر باشد ، پس اگر زن شير دهى طلاق گرفته و بعد از آن شوهر ديگرى اختيار كند و از او آبستن شود و تا موقع زاييدن شيرى كه از شوهر اول داشته باقى باشد و مقدارى پيش از زاييدن از شير شوهر اول و مقدارى پس از زاييدن از شير شوهر دوم به كودك بدهد آن كودك به كسى محرم نمىشود .
7 - كودك به علت بيمارى شير را برنگرداند ، و در صورتى كه شير را برگرداند بنابر احتياط واجب كسانى كه به واسطه شير خوردن به آن كودك محرم مىشوند با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه نيز به او ننمايند .
8 - كودك يا پانزده مرتبه يا يك شبانه روز به طور پيوسته و بدون آن كه شير زن ديگر يا غذاى ديگر خورده باشد از آن زن شير سير بخورد و يا مقدارى به او شير دهند كه بگويند از آن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است ، بلكه اگر ده مرتبه هم به او شير دهند بنابر احتياط كسانى كه به واسطه شير خوردن به او محرم مىشوند با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه نيز به او ننمايند .
9 - كودك شير را پيش از تمام شدن سال دوم خورده باشد ، پس اگر تمام شير يا بعضى از آن بعد از دو سال باشد اثرى ندارد ، ولى چنانچه از موقع زاييدن زن شير ده بيشتر از دو سال گذشته و شير او باقى باشد و كودكى را شير دهد ، بنابر احتياط واجب كسانى كه به واسطه شير خوردن به او محرم مىشوند با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه نيز به او ننمايند .
" مسأله 2698 " بايد كودك در بين يك شبانه روز غذا يا شير زن ديگر را نخورد ، ولى اگر كمى غذا بخورد كه نگويند در آن بين غذا خورده اشكال ندارد . و نيز بايد پانزده مرتبه را از شير يك زن بخورد و در بين پانزده مرتبه شير زن ديگر را نخورد و در هر دفعه بدون فاصله شير كامل بخورد ، ولى اگر در بين شير خوردن نفس تازه كند يا كمى صبر كند به طورى كه از ابتداى پستان به دهان گرفتن تا وقتى كه سير مىشود يك دفعه حساب شود اشكال ندارد .
" مسأله 2699 " اگر كسى دو زن داشته باشد و يكى از آنان كودكى را مثلا هشت مرتبه و ديگرى هفت مرتبه شير دهد آن كودك به كسى محرم نمىشود .

481

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 481
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست