responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 467


باشد ، ولى خوب است شوهر چيزى به او بدهد . و اگر ديگرى مرد را فريب داده باشد ، در مواردى كه مرد بايد مهريه را به زن بپردازد مىتواند مقدار آن را از شخص فريب دهنده بگيرد .
" مسأله 2609 " هر گاه بين زن و شوهر در مورد يكى از عيبهايى كه بيان شد - بجز عنين بودن مرد - اختلاف پيدا شود ، چنانچه كسى كه مدعى عيب است دو شاهد عادل داشته باشد حرف او مقدم است ، در غير اين صورت حرف كسى كه منكر عيب است با قسم خوردن پذيرفته مىشود . و اگر در مورد عنين بودن مرد اختلاف پيدا شود بايد به تفصيلى كه در مسأله " 2605 " گفته شد به حاكم شرع مراجعه نمايند .
احكام عقد دائم " مسأله 2610 " زنى كه عقد دائم شده نبايد بدون اجازه شوهر از خانه بيرون رود ، و بايد خود را براى هر لذت جنسى كه او مىخواهد تسليم نمايد و از هر چيزى كه موجب نفرت شوهر است اجتناب كند و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند .
و اگر در اين امور از شوهر اطاعت كند مرد بايد با اخلاق خوب با او بر خورد كند ، و مخارج او از قبيل خوراك ، پوشاك ، مسكن و لوازم ديگرى كه عرفا جزو هزينه زندگى زن مىباشد بر عهده شوهر است ، و چنانچه شوهر تهيه نكند - چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد - مديون همسر خود مىباشد .
" مسأله 2611 " اگر زن در امورى كه در مسأله قبل گفته شد از شوهر خود اطاعت نكند گناهكار است و حق همخوابگى ، خوراك ، پوشاك و مسكن را ندارد ، ولى مهر او از بين نمىرود و شوهر در هر حال آن را بدهكار است .
" مسأله 2612 " مرد حق ندارد همسر خود را به خدمت خانه وحتى شير دادن بچه مجبور نمايد ، و زن مىتواند در قبال آنها مطالبه اجرت كند .
" مسأله 2613 " مرد نمىتواند همسر خود را به كارهاى خلاف شرع يا كارهايى كه انجام آنها بر زن واجب نيست مجبور نمايد . و زن مىتواند در اين گونه امور از شوهر اطاعت نكند ، بلكه در امور خلاف شرع نبايد از او اطاعت نمايد .
" مسأله 2614 " مخارج سفر زن اگر بيشتر از مخارج وطن - يعنى محل سكونت - باشد به عهده شوهر نيست ، ولى چنانچه شوهر مايل باشد كه همسر خود را به مسافرت ببرد بايد خرج سفر او را بدهد . همچنين اگر زن براى معالجه نياز به سفر پيدا كند


( 1 ) حق همخوابگى در مسأله " 2616 " بيان شده است .

467

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 467
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست