responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 426


مسائل وديعه ( امانت ) از امورى كه در كتاب و سنت نسبت به آن تأكيد بسيارى شده " امانتدارى " است .
خداوند در سوره " مؤمنون " يكى از نشانه هاى مؤمنان را امانتدارى و رعايت عهد و پيمان شمرده است : " والذين هم لأماناتهم وعهدهم راعون " و در حديث از حضرت امام صادق ( ع ) نقل شده كه فرمودند : " به طولانى بودن ركوع يا سجده كسى نگاه نكنيد ، زيرا اين كارى است كه به آن عادت كرده و اگر آن را ترك نمايد دچار ترس و اضطراب مىگردد ، بلكه - براى شناسايى آن فرد - به راستگويى و امانتدارى او نظر نماييد " .
" مسأله 2389 " اگر انسان مال خود را به كسى بدهد كه براى او نگهدارى كند و او هم بپذيرد - خواه حرفى بزنند يا بدون اين كه حرفى بزنند مقصود خود را به يكديگر بفهمانند - امانت محقق شده و امانتدار بايد به مسائل امانت عمل كند .
" مسأله 2390 " امانتدار و امانتگذار بايد عاقل و بالغ باشند ، پس اگر انسان مالى را نزد بچه يا ديوانه امانت بگذارد يا بچه و ديوانه مالى را نزد كسى امانت بگذارد صحيح نيست .
" مسأله 2391 " اگر امانتدار چيزى را از كودك يا ديوانه به طور امانت بگيرد بايد آن را به صاحبش بدهد ، و اگر آن چيز مال خود بچه يا ديوانه باشد بايد آن را به ولى او برساند ، و اگر امانت تلف شود ضامن عين يا قيمت آن خواهد بود . ولى اگر براى اين كه مال از بين نرود آن را از بچه يا ديوانه گرفته و در نگهدارى آن كوتاهى نكرده باشد ضامن نيست .
" مسأله 2392 " كسى كه نمىتواند امانت را نگهدارى نمايد بنابر احتياط واجب بايد قبول نكند ، ولى اگر توانايى صاحب مال در نگهدارى آن كمتر باشد و كسى هم كه بهتر حفظ كند نباشد اين احتياط واجب نيست .
" مسأله 2393 " اگر انسان به صاحب مال بفهماند كه براى نگهدارى مال او حاضر


( 1 ) مؤمنون ( 23 ) : 8 ، يعنى : " مؤمنان كسانى هستند كه امانتدار بوده و عهد و پيمان خود را رعايت مىكنند " . ( 2 ) وسائل الشيعه ، كتاب الوديعه ، باب 1 از ابواب " احكام الوديعه " ، حديث 3 .

426

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 426
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست