responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 397


" مسأله 2227 " اگر صاحب كار بنا را وكيل كند كه براى او كارگر بگيرد ، چنانچه بنا كمتر از مقدارى كه از صاحب كار مىگيرد به كارگر بدهد زيادى آن بر او حرام است و بايد آن را به صاحب كار بدهد ، ولى اگر اجير شود كه ساختمان را تمام كند و براى خود اختيار بگذارد كه خودش بسازد يا به ديگرى بدهد ، در صورتى كه كمتر از مقدارى كه اجير شده به ديگرى بدهد ، چنانچه خود او هم كارى كه ارزش دارد انجام مىدهد زيادى آن براى او حلال مىباشد .
" مسأله 2228 " اجير شدن براى كارهايى كه بر همگان واجب كفايى است - نظير غسل ، كفن و دفن ميت - بنابر احتياط باطل است ، هر چند براى مستحبات آن مانعى ندارد .
ولى استخدام و اجير شدن براى كارهاى مورد نياز جامعه و مردم - نظير امور پزشكى و صنعتى - اشكال ندارد .
احكام سرقفلى " مسأله 2229 " سرقفلى داراى اقسامى است كه برخى از آنها حرام و بعضى حلال مىباشد ، از جمله :
الف - چنانچه بودن مستأجر در محل مورد اجاره موجب زياد شدن ارزش آنجا شده باشد و به همين دليل مستأجر پس از پايان مدت اجاره بخواهد مبلغى را به عنوان سرقفلى از موجر بگيرد ، اين نوع سرقفلى حرام است .
ب - چنانچه پيش از تمام شدن مدت اجاره موجر مبلغى را به عنوان سرقفلى به مستأجر بپردازد تا وى بقيه مدت را بخشيده و محل را تخليه كند ، اين قسم از سرقفلى مشروع و حلال مىباشد .
ج - اگر موجر شرط كرده باشد كه فقط مستأجر از مورد اجاره استفاده نمايد و مستاجر مبلغى را به عنوان سرقفلى به موجر بپردازد تا او رضايت دهد كه مستأجر آن محل را به شخص ديگرى اجاره دهد ، اين نوع سرقفلى نيز جايز و حلال است .
د - اگر موجر بخواهد مبلغى را به عنوان سرقفلى از مستأجر بگيرد تا آن محل را به او اجاره دهد ، اين قسم از سرقفلى نيز مشروع و حلال است و در حقيقت جزو مال الاجاره مىباشد . همچنين اگر مستأجر حق اجاره به ديگرى را داشته باشد مىتواند از ديگرى مبلغى را به عنوان سرقفلى بگيرد و آن محل را به او اجاره دهد ، ولى اگر مدت اجاره خودش باقى است و مىخواهد به مبلغ بيشتر اجاره دهد بنابر احتياط بايد كارى از قبيل تعمير در آن انجام داده باشد .

397

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 397
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست