responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 365


7 - كالاى فروخته شده و عوض آن - در صورتى كه فروش آنها با وزن يا پيمانه باشد - از يك جنس نباشند .
احكام معامله سلف :
" مسأله 2063 " اگر پولى را سلف بفروشد و عوض آن را پول بگيرد معامله باطل است ، اگر چه اين حكم در غير پول طلا و نقره مبنى بر احتياط است .
" مسأله 2064 " اگر كالايى را سلف بفروشد و در مقابل آن كالاى ديگر يا پول قرار دهد معامله صحيح است ، هر چند احتياط مستحب آن است كه در مقابل كالايى كه سلف مىفروشد پول قرار دهد نه كالاى ديگر .
" مسأله 2065 " اگر خريدار بخواهد كالايى را كه سلف خريده بفروشد ، مسأله چهار صورت دارد :
الف - اگر پيش از تمام شدن مدت باشد ، بنابر احتياط واجب به هيچ كسى نمىتواند بفروشد .
ب - اگر پس از تمام شدن مدت و پيش از تحويل گرفتن كالا باشد ، به خود فروشنده به هر نحو بفروشد مانعى ندارد ، ولى بهتر است يا به كالاى ديگر بفروشد و يا همان پولى را كه داده بگيرد نه بيشتر .
ج - اگر پس از تمام شدن مدت و پيش از تحويل گرفتن كالا بخواهد آن را به ديگرى بفروشد ، پس اگر چيزى كه سلف خريده با وزن يا پيمانه معامله مىشود به قيمتى كه خريده مىتواند بفروشد ، ولى به قيمت زيادتر يا كمتر محل اشكال است . و اگر از چيزهايى است كه بدون وزن و پيمانه معامله مىشود - مانند : زمين و پارچه و ماشين - فروختن آن هر چند به قيمت بيشتر مانعى ندارد .
د - اگر پس از تحويل گرفتن كالا بخواهد آن را بفروشد ، به هر قيمتى كه بخواهد مىتواند بفروشد ، چه با وزن و پيمانه معامله شود يا بدون وزن يا پيمانه .
" مسأله 2066 " در معامله سلف كالايى را كه فروشنده قرار داد كرده است بايد پس از تمام شدن مدت تحويل دهد و خريدار نيز بايد قبول نمايد ، ولى اگر كالايى را كه فروشنده مىدهد بهتر يا پست تر از كالايى باشد كه قرار گذاشته اند ، خريدار مىتواند قبول نكند ، و اگر كالاى ديگرى بدهد در صورتى كه خريدار راضى شود اشكال ندارد .
" مسأله 2067 " اگر كالايى را كه پيش فروش كرده هنگام تحويل ناياب شود و فروشنده نتواند آن را تهيه كند ، خريدار مىتواند صبر كند تا فروشنده تهيه نمايد يا معامله

365

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 365
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست