responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 364


ج - سلف

شرايط معامله سلف

مدت ، مقدارى از طلب خود را با موافقت بدهكار كم كند و بقيه را نقد دريافت نمايد اشكال ندارد و معامله صحيح است .
ج - سلف :
" معامله سلف " ( پيش فروش ) آن است كه قرار بگذارند خريدار هنگام معامله بهاى كالا را بپردازد و كالا را كه كلى و به ذمه فروشنده است زمان معين ديگرى تحويل بگيرد .
شرايط معامله سلف :
" مسأله 2062 " معامله سلف هفت شرط دارد :
1 - ويژگيهايى را كه بهاى كالا به وسيله آن تغيير مىكند معين نمايند ، ولى دقت زياد لازم نيست و همين اندازه كه مردم بگويند خصوصيات آن معلوم شده كفايت مىكند . پس در چيزهايى كه نمىتوان ويژگى خاصى براى آن تعيين كرد و موجب فريب مىشود معامله سلف باطل است .
2 - پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند بنابر احتياط واجب خريدار بايد همه بهاى كالا را تحويل فروشنده دهد ، و اگر مقدارى از بهاى آن را بپردازد - گرچه معامله در آن مقدار صحيح است - فروشنده مىتواند تمام معامله را به هم بزند . و چنانچه خريدار از فروشنده طلبكار باشد و بخواهد پول كالا را بابت طلبش حساب نمايد ، اولا بايد وقت اداى طلب او رسيده باشد و ثانيا بنابر احتياط واجب فروشنده پول كالا را به عهده خريدار قرار دهد و سپس خريدار با رضايت فروشنده طلبى را كه از فروشنده دارد بابت پول كالايى كه به ذمه او گذاشته شده حساب نمايد .
3 - زمان تحويل كالا را به طور كامل معين كنند ، پس اگر بگويد هنگام جمع آورى محصول تحويل خواهم داد ، چون زمان كاملا معلوم نشده معامله باطل است .
4 - زمانى را براى تحويل كالا معين كنند كه اطمينان داشته باشند در آن زمان آن كالا ناياب نخواهد بود .
5 - بنابر احتياط واجب جاى تحويل كالا را معين كنند ، ولى اگر در خلال داد و ستد جاى تحويل هم معين شود لازم نيست به آن تصريح نمايند .
6 - مقدار كالا با وزن يا پيمانه و يا شماره تعيين شود ، و كالايى را هم كه معمولا با ديدن معامله مىكنند اگر پيش فروش كنند اشكال ندارد ، ولى بايد مانند بعضى از اقسام گردو و تخم مرغ تفاوت افراد آن به قدرى كم باشد كه مردم به آن اهميت ندهند .

364

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 364
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست