responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 362


و اگر هيچ مقدار از چيزى كه قرار گذاشته اند تحويل ندهند معامله باطل است .
و در صورتى كه يك طرف تمام آنچه را قرار گذاشته تحويل دهد و طرف ديگر مقدارى از آن را تحويل دهد و از يكديگر جدا شوند ، معامله نسبت به همان مقدار كه تحويل داده شده صحيح است ، ولى طرفى كه تمام مال به دستش نرسيده مىتواند معامله را به هم بزند .
" مسأله 2050 " بنابر احتياط حكم فروش طلا يا نقره به طلا يا نقره و لزوم تحويل آنها قبل از جدا شدن از يكديگر در پولهاى كاغذى رايج روز نيز جريان دارد ، زيرا محتمل است حكم مزبور به خاطر اين بوده باشد كه در آن زمانها " طلا و نقره " معيار تعيين ارزش ساير كالاها بوده است ، و در صورت عدم تحويل هنگام معامله نوعا زمينه اختلاف پيش مىآمده ، و شارع مقدس به اين ترتيب خواسته است زمينه اختلاف را از بين ببرد . و اين نكته در پولهاى كاغذى نيز موجود است ، و در اين جهت اسكناس و دلار و پوند و ساير پولهاى كاغذى تفاوت ندارند .
خريد و فروش ميوه ها " مسأله 2051 " فروش ميوه اى كه گل آن ريخته و دانه آن بسته است به طورى كه معمولا از آفت گذشته باشد ، پيش از چيدن صحيح است ، ولى در خرما بنابر احتياط واجب صبر كنند تا رنگ آن زرد يا قرمز شود .
" مسأله 2052 " اگر بخواهند ميوه اى را كه بر درخت است پيش از آن كه از آفت گذشته باشد بفروشند ، بنابر احتياط واجب چيزى از حاصل زمين - مانند سبزيها - و يا ضميمه ديگرى را كه ارزش دارد با آن بفروشند ، و يا اين كه ميوه بيش از يك سال را به او بفروشند .
" مسأله 2053 " فروش غوره بر درخت و نيز فروش خرمايى كه هنوز از درخت چيده نشده پس از زرد يا سرخ شدن اشكال ندارد ، ولى در مورد خرما نبايد عوض آن را از خرماى همان درخت قرار دهند ، بلكه بنابر احتياط عوض را غير خرما قرار دهند .
" مسأله 2054 " اگر خوشه گندم و جو را بعد از آن كه دانه بسته به چيز ديگرى غير از گندم و جو بفروشند اشكال ندارد .
" مسأله 2055 " فروش ميوه ها يا محصولاتى كه در هر سال چند بار چيده مىشود - مانند خيار ، بادنجان ، سبزيجات و علوفه - چنانچه محصول آن ظاهر و نمايان شده باشد و معين كنند كه خريدار چند بار در سال آن را بچيند اشكال ندارد .

362

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 362
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست