responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 361


خريد و فروش چيزهاى وقفى

فروش طلا و نقره به طلا و نقره

بگيرد و مدتى نزد او بماند و از بين برود ، بنابر احتياط واجب بايد عوض آن را به صاحبش بپردازد .
خريد و فروش چيزهاى وقفى " مسأله 2045 " خريد و فروش چيزى كه وقف شده باطل است ، و اگر به گونه اى خراب و فرسوده شود كه قابل استفاده مورد نظر وقف كننده نباشد ، چنانچه ممكن است آن را در همان محلى كه براى آن وقف شده به مصرفى ديگر برسانند ، و اگر نه به محلى كه به مقصود واقف نزديكتر است مثلا در مسجد ديگر مصرف شود ، و در غير اين صورت آن را بفروشند و پول آن را در همان مسجد اول به مصرفى برسانند كه به مقصود واقف نزديكتر باشد . و متصدى فروش آن متولى مسجد است ، و اگر متولى ندارد به حاكم شرع مراجعه شود .
" مسأله 2046 " قرار دادن چيزهايى همچون فرش ، وسايل چاى و لوازم صوتى در جاهايى مانند مساجد ، مدارس و حسينيه ها دو صورت دارد :
الف - آن چيز را براى آنجا وقف كرده باشند ، كه در اين صورت فروش آن جايز نيست ، مگر به طورى كه در مسأله پيش گفته شد .
ب - آن چيز را به آنجا تمليك كرده باشند ، كه در اين صورت اختيار آن با متولى موقوفه يا حاكم شرع است ، و هر وقت به مصلحت موقوفه باشد مىتوانند آن را به چيز ديگر تبديل كنند و يا به فروش برسانند .
فروش طلا و نقره به طلا و نقره " مسأله 2047 " اگر طلا را به طلا يا نقره را به نقره بفروشند - سكه دار باشد يا بدون سكه - در صورتى كه وزن يكى از آنها زيادتر از ديگرى باشد معامله حرام و باطل است ، ولى فروش طلا به نقره يا نقره به طلا در صورت زيادى وزن يكى از آنها اشكال ندارد .
" مسأله 2048 " فروختن مقدارى خاك نقره معدن به همان مقدار نقره خالص ، و يا مقدارى خاك طلاى معدن به همان مقدار طلاى خالص محل اشكال است ، زيرا در اين صورت زمينه ربا وجود دارد . ولى فروختن خاك نقره به طلا و خاك طلا به نقره به هر صورت اشكال ندارد .
" مسأله 2049 " صحيح بودن فروش طلا يا نقره به طلا يا نقره مشروط است به اين كه خريدار و فروشنده پيش از جدا شدن از يكديگر جنس و عوض آن را تحويل هم بدهند ،

361

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 361
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست