responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 346


" مسأله 1956 " هر نوع رابطه سياسى يا اقتصادى با دولتهايى - مانند رژيم اشغالگر قدس - كه در حال جنگ و ستيز با اسلام و مسلمانان هستند جايز نيست ، و بر همه واجب است به هر شيوه ممكن با اين گونه روابط مخالفت كنند ، و بازرگانانى كه با آنها و عواملشان روابط تجارى دارند خائن به اسلام و مسلمانان مىباشند ، و بر همه واجب است با اين خيانتكاران قطع رابطه كرده ، آنان را به توبه و ترك روابط وادار نمايند .
" مسأله 1957 " بر سران دولتهاى اسلامى واجب است در جهت حفظ مصالح اسلام و مسلمانان و دفاع از آنان اختلافات گوناگون خود را در برابر جبهه كفر و استعمار حل وفصل نمايند تا دشمنان اسلام نتوانند از اختلافات آنان سوء استفاده كنند .
" مسأله 1958 " واجب است دولتهاى مسلمان بنيه فرهنگى ، نظامى و اقتصادى خود را در برابر دولتهاى جائر و قدرتمند تقويت كنند تا بتوانند در صحنه هاى گوناگون از حيثيت اسلام و مصالح مسلمانان دفاع نمايند .
" مسأله 1959 " اگر يكى از كشورهاى اسلامى مورد تهاجم نظامى يا اقتصادى بيگانگان قرار گيرد ، بر ساير دولتها و ملتهاى مسلمان واجب است در حد قدرت از آن كشور حمايت نمايند .
" مسأله 1960 " اگر عده اى از مسلمانان به دسته ديگر تجاوز نمايند و راه اصلاح وجود نداشته باشد ، بر همه مسلمانان واجب است كه با دسته متجاوز و باغى مقابله كنند تا از تجاوز دست بردارند ، و قتال با دسته متجاوز در ماه‌هاى حرام اشكال ندارد .
" مسأله 1961 " اگر در هر گوشه از جهان مسلمانى مظلوم واقع شود و حقوق اوليه او مورد تجاوز و تعدى قرار بگيرد ، بر هر فردى كه نداى مظلوميت او را مىشنود واجب است در حد توان كمك نمايد ، هر چند با اظهار همدردى باشد .
دفاع از حقوق شخصى :
" مسأله 1962 " اگر كسى به خود انسان يا ناموس يا خويشان و بستگان او يا به مسلمانى ديگر به قصد كشتن يا تجاوز هجوم آورد ، بر انسان واجب است به هر صورت ممكن دفاع نمايد ، هر چند منجر به كشته شدن مهاجم شود . ولى بايد سعى كند تا وقتى كه راه خفيفتر يا فرار ميسر است ، دست به كار شديد و خشن نزند .
" مسأله 1963 " اگر انسان نتواند به تنهايى از جان و ناموس خود دفاع كند واجب است از ديگران كمك بگيرد ، هر چند از ظلمه باشند .
" مسأله 1964 " اگر دزدى به قصد بردن مال انسان يا بستگان او هجوم آورد ، انسان

346

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 346
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست