responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 347


حق دارد با رعايت مراتب دفاع كند ، هر چند به كشته شدن مهاجم بينجامد .
" مسأله 1965 " اگر هنگام دفاع با رعايت مراتب آن به شخص تجاوزگر زيان مالى و جانى يا نقص عضو وارد شود ، دفاع كننده ضامن نيست ، ولى اگر درجات خفيفتر يا فرار ميسر بوده و با اين حال به مراحل بالاتر و شديدتر عمل نموده باشد بنابر احتياط ضامن است .
و در هر صورت اگر از سوى تجاوزگر به دفاع كننده خسارتى برسد ، شخص مهاجم ضامن است .
" مسأله 1966 " اگر انسان به گونه اى بر مهاجم پيروز شود كه وى ديگر توان تهاجم نداشته باشد ، دفاع كننده حق زدن يا زخمى كردن و يا كشتن وى را ندارد ، بلكه تعزير او با حاكم شرع است .
" مسأله 1967 " كسى كه مرد بيگانه اى را با همسر يا دختر يا يكى از زنان خويشاوند خود بيابد ، چنانچه او قصد تجاوز به آنان را داشته باشد ، بايد به هر شيوه ممكن از حريم آنان دفاع نمايد ، هر چند به كشته شدن تجاوزگر بينجامد ، بلكه بايد از تجاوز به ناموس مسلمانان ديگر هم دفاع كند . و در هر حال رعايت مراتب دفاع لازم است ، و با رعايت مراتب انسان ضامن خسارت او نيست ، ولى اگر با وجود مراتب پايين تر دست به كار شديدتر بزند بنابر احتياط ضامن است .
" مسأله 1968 " اگر كسى براى آگاهى بر ناموس يا اسرار شخصى افراد يا براى ديدن بدن نامحرم - به طور عادى يا با دوربين و نظاير آن - به درون خانه هاى مردم نگاه كند ، بايد در مرحله اول او را نهى كرد ، و در صورت ادامه دادن با رعايت مراتب از او جلوگيرى نمود ، گرچه به مجروح يا كشته شدن او بينجامد .
" مسأله 1969 " دفاع از جان خود و بستگان جايز بلكه گاهى واجب است ، هر چند احتمال دهد يا يقين كند كه در اين راه كشته مىشود . ولى در دفاع از مال اگر يقين به كشته شدن دارد دفاع واجب نيست ، بلكه احتياط در ترك آن است .
" مسأله 1970 " اگر انسان گمان كند شخصى قصد هجوم به جان يا مال و يا ناموس وى را دارد و در مقام دفاع خسارتى به مهاجم برساند و بعد معلوم شود اشتباه كرده گناهكار نيست ، ولى ضامن خسارتى كه وارد نموده مىباشد .
" مسأله 1971 " اگر حيوان درنده اى كه متعلق به ديگرى است به انسان حمله كند انسان حق دارد از خود دفاع نمايد ، و با رعايت مراتب اگر به حيوان خسارتى وارد شود ضامن نيست ، مگر در موردى كه انسان متجاوز باشد .

347

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 347
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست