responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 345


3 - با مراعات حقوق و احكامى كه در اسلام گفته شده است براى جذب و هضم آنان در جامعه اسلامى به بردگى گفته شوند .
( مسأله 1950 ) " كشتن اسراى شورشيان مسلح بغاة ) در صورتى كه از ناحيه آنان احساس خطرى نشود و نيز به بردگى گرفتن آنان جايز نيست ، بلكه يا بايد آزاد شوند و يا مطابق مصلحت مدتى در زندان نگاه داشته و سپس آزاد گردند .
ب - جهاد دفاعى :
" مسأله 1951 " اگر دشمن به بلاد مسلمانان و مرزهاى آنها هجوم آورد بر همه واجب است به هر وسيله ممكن و با نثار مال و جان از آن دفاع نمايند ، و در اين امر نيازى به اجازه حاكم شرع نيست .
" مسأله 1952 " اگر مسلمانان متوجه شوند كه بيگانگان نقشه چيرگى بر كشورهاى اسلامى را كشيده اند و چه بسا ممكن است از راه عوامل دست نشانده خود بر كشورهاى اسلامى چيره شوند ، واجب است با هر وسيله ممكن طرح و نقشه هاى آنان را بر هم زده و از سلطه آنان جلوگيرى نمايند ، چه تسلط آنان سياسى باشد يا نظامى يا فرهنگى و يا اقتصادى .
" مسأله 1953 " اگر بيگانگان از راه تجسس يا فرستادن امواج توسط راديو يا ماهواره در صدد ضربه زدن به اعتقادات و فرهنگ مسلمانان باشند ، دفاع از فرهنگ و اعتقادات اسلامى بر هر مسلمانى واجب است ، و شايسته است از راه تقويت فرهنگ و اعتقادات مسلمانان از ضربه زدن دشمن به آن جلوگيرى شود ، و از راه هاى ديگر - مگر در موارد ضرورت - استفاده نشود .
" مسأله 1954 " بستن پيمانهاى سياسى و تجارى ميان يكى از دولتهاى اسلامى با بيگانگان اگر به مصلحت اسلام و مسلمانان نباشد جايز نيست ، و بر ساير دولتهاى اسلامى و نيز ملتهاى مسلمان واجب است دولت اسلامى طرف قرارداد را به قطع روابط وادار كنند .
" مسأله 1955 " اگر برخى از سردمداران كشورهاى اسلامى موجب بسط نفوذ سياسى يا اقتصادى و يا نظامى بيگانگان شوند كه مخالف مصالح اسلام و مسلمانان است ، به واسطه اين خيانت خود به خود از مقام خويش منعزل مىشوند ، و بر مسلمانان واجب است به هر شيوه ممكن و با رعايت موازين شرعى آنان را مجازات نمايند .

345

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 345
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست