responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 343


تمكن مالى دارند واجب است به اندازه قدرت كمك نمايند .
" مسأله 1938 " شركت در جهاد ابتدايى يا دفاعى واجب كفايى است ، پس اگر افراد به اندازه كافى شركت نكنند ، بر همه كسانى كه شرايط آن را داشته باشند واجب است كه به جهاد بروند .
" مسأله 1939 " اگر پدر و مادر فرزند را از شركت در جهاد ابتدايى يا دفاعى نهى نمايند ، در صورتى كه جهاد بر او واجب عينى باشد نهى آنان تأثيرى ندارد و بايد در جهاد شركت كند ، ولى اگر جهاد بر او واجب كفايى است و نيروى كافى در جبهه حضور داشته باشد ، چنانچه شركت در جهاد موجب اذيت و آزار پدر و مادر باشد مخالفت با آنان جايز نيست .
الف - جهاد ابتدايى :
" مسأله 1940 " جهاد ابتدايى واجب كفايى است ، و زمانى واجب مىشود كه امكانات و شرايط آن موجود باشد و امام معصوم ( ع ) يا حاكم جامع الشرايط به آن امر نمايد .
" مسأله 1941 " شروع جهاد ابتدايى در ماه‌هاى حرام جايز نيست ، ولى اگر كفار در ماه‌هاى حرام به مسلمانان حمله نمايند دفاع واجب است .
" مسأله 1942 " با سه دسته جهاد ابتدايى جايز است :
الف - كفار اهل كتاب ( يهود ، نصارى و مجوس ) يا غير اهل كتاب ، در صورتى كه در پناه اسلام نباشند .
ب - كفارى كه زندگى تحت حاكميت اسلام را با شرايطى پذيرفته اند ولى به شرايط مقرره عمل نكرده و نقض عهد نمايند ، اما هر گاه به شرايط مقرره ملتزم باشند ، بايد جان و مال و آبروى آنان حفظ شود و حقوق مشروع و قانونى آنان مراعات گردد .
ج - شورشيان مسلح ( بغاة ) ، و اينها گروه هايى هستند كه بدون حق و به انگيزه باطل به قصد تغيير حكومت صالح اسلامى و يا به دست گرفتن قدرت يا به بهانه اصلاح امور شورش مسلحانه نمايند ، و فرقى نيست كه شورش آنان به صورت جنگ منظم باشد يا جنگ چريكى يا كودتا ، عليه حكومت امام معصوم ( ع ) باشد يا فقيه جامع الشرايط . و مىتوان كفت اين قسم از اقسام جهاد دفاعى است .
مسأله 1943 " شرايطى كه با كفار توسط حاكميت اسلامى منعقد مىشود عبارت


( 1 ) ماه‌هاى حرام عبارتند از " رجب " ، " ذى قعده " ، " ذى حجه " و " محرم " .

343

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 343
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست