responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 329


زكات فطره " زكات فطره " يكى از زكاتهاى واجبى است كه همه ساله بر هر مكلف - مطابق شرايطى كه گفته خواهد شد - واجب مىشود و به مصرف فقرا و مستمندان جامعه مىرسد ، در حقيقت زكات فطره زكات بر بدنهاست ، در مقابل زكات اموال كه زكات بر داراييهاى مردم مىباشد . زكات فطره انسان را از مرگهاى ناگهانى در آن سال حفظ مىكند ، و مطابق بعضى از روايات تماميت روزه رمضان به زكات فطره است ، چنان كه تماميت نماز به صلوات بر پيامبر اكرم ( ص ) مىباشد .
" مسأله 1876 " كسى كه هنگام غروب شب عيد فطر " بالغ " و " عاقل " باشد و " بيهوش " و " فقير " و " بنده " نباشد ، بايد براى خودش و هر يك از نان خورهاى خود يك صاع - كه تقريبا سه كيلوگرم است - گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت و يا مانند آن را به فقير بدهد ، و اگر پول يكى از اينها را هم بپردازد كافى است .
" مسأله 1877 " بنابر احتياط فطره را از آنچه كه غذاى متعارف مردم شهر او است بدهد ، هر چند معمولا چيز ديگرى هم با آن مىخورند . و بهتر است از آنچه غذاى معمولى خود و خانواده او است بپردازد .
" مسأله 1878 " كسى كه توان تأمين مخارج ساليانه خود و نان خورهاى خود را ندارد و كسبى هم ندارد كه بتواند مخارج خود و آنها را تأمين نمايد وفرد ديگرى هم مخارج او و نان خورهايش را به صورت تبرعى تأمين نمىكند " فقير " است و دادن زكات فطره بر او واجب نيست ، بلكه مىتوان زكات فطره را به او پرداخت نمود .
" مسأله 1879 " از آنجا كه پرداخت زكات فطره مانند زكات مال عبادت است ، بايد هنگام پرداخت آن قصد انجام فرمان خدا ( قصد قربت ) كرده و نيت فطره نيز بنمايد .
( مسأله 1880 " انسان بايد فطره كسانى را كه در غروب شب عيد فطر نان خور او حساب مىشوند پرداخت كند ، كوچك باشند يا بزرگ ، مسلمان باشند يا كافر ، دادن خرج آنان بر او واجب باشد يا نه ، در شهر خود او باشند يا در شهر ديگر .
" مسأله 1881 " فطره مهمانى كه پيش از غروب روز آخر ماه رمضان با رضايت صاحبخانه وارد شده و نان خور او حساب مىشود بر صاحبخانه واجب است ، همچنين است بنابر احتياط واجب فطره مهمانى كه بدون رضايت و پيش از غروب وارد شده و مدتى نزد او مىماند به گونه اى كه در شب عيد نان خور او محسوب است ، و نيز فطره كسى كه


( 1 ) برگرفته از وسائل الشيعه ، كتاب الزكاة ، باب 1 از ابواب " زكات الفطره " ، حديث 5 .

329

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 329
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست