responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 315


آب كند بايد زكات را بپردازد ، و چنانچه بر اثر آب كردن وزن يا قيمت آنها كم شود ، بايد زكاتى را كه پيش از آب كردن بر او واجب بوده بدهد .
نصاب طلا و نقره :
" مسأله 1783 " " طلا " داراى دو نصاب است :
اول - بيست مثقال شرعى برابر با پانزده مثقال معمولى ( معادل 312 / 70 گرم ) ، كه در اين صورت اگر شرايط ديگر را هم داشته باشد زكات آن يك چهلم - يعنى 757 / 1 گرم - خواهد بود .
دوم - چهار مثقال شرعى برابر با سه مثقال معمولى ( معادل 1 4 062 / گرم ) است كه به نصاب اول افزوده مىشود ، و در اين صورت بايد زكات تمام هجده مثقال معمولى ( 374 / 84 گرم ) را از قرار يك چهلم - يعنى 109 / 2 گرم - پرداخت نمود ، ولى اگر كمتر از سه مثقال معمولى افزوده شود تنها بايد زكات نصاب اول را پرداخت نمود و زيادى آن زكات ندارد . همچنين است هر چه بالاتر رود ، يعنى اگر سه مثقال معمولى اضافه شود زكات همه آن واجب مىشود ، و اگر كمتر افزوده شود مقدارى كه اضافه شده زكات ندارد .
" مسأله 1784 " " نقره " هم دو نصاب دارد :
اول - صد و پنج مثقال معمولى ( برابر با 187 / 492 گرم ) ، كه در اين صورت زكات آن با وجود شرايط ديگر يك چهلم - يعنى 1 2 304 / گرم - مىباشد .
دوم - بيست و يك مثقال معمولى ( برابر با 437 / 98 گرم ) است كه به نصاب اول افزوده مىشود ، و بايد زكات همه صد و بيست و شش مثقال معمولى ( 625 / 590 گرم ) را پرداخت نمايد ، و اگر كمتر از اين مقدار افزوده شود مقدار اضافه زكات ندارد ، همچنين است هر چه بالاتر رود . بنابراين اگر انسان يك چهلم تمام طلا و نقره هاى خود را بپردازد ، زكاتى را كه بر او واجب بوده يا بيشتر از آن را پرداخت نموده است ، مثلا كسى كه صد و ده مثقال نقره دارد اگر يك چهلم آن را بدهد زكات صد و پنج مثقال آن را كه واجب بوده داده ، و مقدارى هم براى پنج مثقال آن كه واجب نبوده پرداخت نموده است .
" مسأله 1785 " كسى كه طلا يا نقره او به اندازه نصاب است - گرچه زكات آن را داده باشد - تا هنگامى كه از نصاب اول كمتر نشده همه ساله بايد زكات آن را بپردازد ، و هر گاه به زير نصاب اول رسيد اگر سالهاى بسيارى هم بماند زكات ندارد .
" مسأله 1786 " اگر شك دارد كه طلا و نقره او به حد نصاب رسيده يا نه ، بنابر احتياط واجب هرگونه كه مىتواند وزن آن را به دست آورد .

315

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 315
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست