responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 31


ناخن و رطوبتهاى آنها نجس است ، ولى سگ و خوك دريايى نجس نمىباشند .
8 - كافر :
" مسأله 79 " كسى كه منكر خداست ، يا براى خدا شريك قرار مىدهد ، يا پيامبرى خاتم الانبياء حضرت محمد بن عبد الله ( ص ) و يا معاد را قبول ندارد كافر و بنابر مشهور و احتياط واجب نجس مىباشد ، همچنين است اگر در يكى از اينها شك داشته باشد و به حال شك باقى بماند . ولى اهل كتاب مانند يهود و نصارى اگر از نجاساتى همچون مشروبات الكلى ، گوشت خوك و مانند آن پرهيز كنند ، پاك بودن آنان بعيد نيست " مسأله 80 " كسى كه ضرورى دين را - يعنى چيزى را كه مثل نماز و روزه مسلمانان جزو دين اسلام مىدانند - منكر شود ، چنانچه بداند آن چيز ضرورى دين است و انكار آن به انكار خدا يا توحيد و يا نبوت باز مىگردد كافر و بنابر مشهور و احتياط واجب نجس مىباشد ، و اگر نداند بنابر احتياط از او اجتناب شود ، هر چند لازم نيست .
" مسأله 81 " . " اگر مسلمانى به يكى از چهارده معصوم - در حال اختيار وحالت طبيعى - دشنام دهد و يا با آنان دشمنى ورزد ، كافر و بنابر مشهور و احتياط واجب نجس مىباشد .
" مسأله 82 " بنابر احتياط واجب از تمام بدن كافر حتى مو و ناخن و رطوبتهاى او اجتناب لازم است .
" مسأله 83 " اگر پدر و مادر بچه نا بالغ كافر باشند بنابر احتياط واجب از آن بچه هم اجتناب شود ، ولى اگر يكى از آنان مسلمان باشد بچه پاك است ، و اگر پدر و مادر كافر ولى جد پدرى مسلمان باشد ، پاك بودن بچه محل اشكال است .
( مسأله 84 ) اگر بچه نا بالغ كافر به حدى رسيده باشد كه خوبى و بدى را تشخيص دهد و در آن حال اسلام اختيار كند ، مسلمان و پاك است ، هر جند پدر و مادر او كافر باشد .
مسأله 85 " كسى كه معلوم نيست مسلمان است يا نه پاك مىباشد ، ولى احكام ديگر مسلمانان را ندارد ، مثلا نمىتواند زن مسلمان بگيرد و نبايد در قبرستان مسلمانان دفن شود ، مگر اين كه اسلام او احراز شود يا در بلاد اسلامى باشد .
" مسأله 86 " پاره اى از مسائل و فروع نجاست كافر جنبه احتياطى دارد و بر فرض نجاست ، حكمت نجاست او با ديگر نجاستها تفاوت دارد ، و در حقيقت نجاست كافر يك دستور فرهنگى و سياسى براى پرهيز از معاشرت وتحت تأثير واقع شدن و آلودگى انديشه ها و سلطه كفار بر مسلمانان مىباشد .

31

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 31
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست