responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 32


9 - شراب

10 - فقاع

11 - عرق جنب از حرام

9 - شراب : " مسأله 87 " شراب و هر چيز مست كننده اى كه به خودى خود روان باشد نجس و خوردن آن حرام و موجب حد شرعى است ، و اگر مثل بنگ و حشيش روان نباشد و در آن آب بريزند كه روان شود پاك است ، ولى خوردن آن حرام است .
" مسأله 88 " الكلهايى كه در امور پزشكى و براى ضد عفونى و در مواردى براى رنگ آميزى به كار مىرود ، اگر انسان نداند از چيز مست كننده روان ساخته شده پاك است ، و اگر بداند از چيز مست كننده روان گرفته شده نجس است .
" مسأله 89 " استفاده از عطرها يا ادكلنها در صورتى كه انسان نداند از چيز مست كننده روان ساخته شده است اشكال ندارد .
" مسأله 90 " اگر از نفت كه عنصر مايع و روان است الكل به دست آورند ، در صورتى كه مست كننده نباشد پاك است .
" مسأله 91 " انگور و آب انگورى كه به خودى خود جوش آمده نجس و حرام است ، و اگر به واسطه پختن جوش بيايد خوردنش حرام است ، و بنابر احتياط واجب بايد از آن و هم چنين از خرما ، مويز ، كشمش و آب آنها اگر جوش بيايد و يا جوش بياورند پرهيز نمود ، و چنانچه شك كنند جوش آمده يا نه پرهيز لازم نيست . پس اگر كشمش را لابلاى پلو يا ميان دلمه و مانند آن بگذارند و شك كنند كه مغز آن جوش آمده پاك و حلال است .
10 - فقاع :
" مسأله 92 " " فقاع " كه از جو گرفته مىشود و به آن " آبجو " مىگويند نجس و خوردن آن حرام است ، ولى آبى كه به دستور طبيب از جو مىگيرند و به آن " ماء الشعير " مىگويند و به هيچ وجه مست كننده نيست پاك و خوردن آن حلال است .
11 - عرق جنب از حرام :
" مسأله 93 " بنابر احتياط واجب بايد از عرق كسى كه از راه حرام جنب شده - مانند عرق كسى كه در حال زنا يا لواط يا استمناء و . . . و يا بعد از آن از بدن او بيرون مىآيد - اجتناب شود ، و نبايد با بدن و لباس آلوده به اين عرق نماز بخوانند .
" مسأله 94 " بنابر احتياط واجب بايد از عرق جنابت كسى كه با زن خود در وقتى كه نزديكى با او حرام است - مانند : وقت حيض ، نفاس و يا در حال روزه ماه رمضان - نزديكى

32

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 32
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست