responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 301


بوده از طرف صاحبان آن و با اجازه حاكم شرع صدقه بدهد .
" مسأله 1708 " اگر خمس مال حلال مخلوط با حرام را بدهد يا مالى كه صاحبش را نمىشناسد به نيت او صدقه بدهد و پس از آن صاحبش پيدا شود - در صورتى كه صدقه را قبول نكند - بنابر احتياط واجب به مقدار مالش به او بپردازد .
5 - جواهرى كه با غواصى در دريا به دست مىآيد :
" مسأله 1709 " اگر با غواصى در دريا جواهرى چون لؤلؤ و مرجان و مانند آن به دست آورد - روييدنى باشد يا معدنى - چنانچه بهاى آن به هجده نخود طلاى سكه دار برابر با " 4 / 3 5 6 " گرم برسد ، بايد پس از كسر مخارجى كه براى بيرون آوردن آن نموده است خمس باقيمانده را بپردازد ، خواه از يك جنس باشند يا از چند جنس و خواه با يك بار غواصى به دست آمده باشد يا چند بار ، ولى بايد دفعات متعدد به طورى متصل باشد كه عرفا يك سود حساب شود .
" مسأله 1710 " اگر چند نفر با غواصى جواهراتى را از دريا بيرون آورند ، سهم هر كدام از آنان كه به حد نصاب برسد بايد خمسش را بدهد .
" مسأله 1711 " اگر كسى بدون فرو رفتن در دريا با وسايل و ابزار جديد جواهرى از عمق دريا بيرون آورد يا از روى آب و يا كنار دريا بگيرد ، چنانچه بهاى آن به حد نصاب برسد بايد پس از كسر مخارج و هزينه آن خمسش را بپردازد .
" مسأله 1712 " خمس ماهى و حيوانات ديگرى كه انسان بدون فرو رفتن در دريا صيد مىكند در صورتى واجب مىشود كه به تنهايى يا با سود كسبهاى ديگر او از مخارج ساليانه اش زياد بيايد .
" مسأله 1713 " اگر انسان در دريا فرو رود و حيوانى را بيرون آورد و در شكم آن جواهرى پيدا كند بايد خمس آن را بپردازد .
" مسأله 1714 " اگر انسان بدون قصد بيرون آوردن چيزى در دريا فرو رود و اتفاقا جواهرى به دستش آيد ، در صورتى كه قصد كند آن چيز ملكش باشد بايد خمس آن را بپردازد .
" مسأله 1715 " اگر در رودخانه هاى بزرگ فرو رود و جواهرى بيرون آورد ، چنانچه در آن رودخانه جواهر به عمل مىآيد بايد خمس آن را بدهد .
" مسأله 1716 " اگر در آب فرو رود و مقدارى عنبر بيرون آورد و قيمت آن به حد نصاب برسد بايد خمس آن را بپردازد ، و اگر از روى آب يا كنار دريا به دست آورد -

301

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 301
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست