responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 302


6 - غنيمت جنگ

7 - زمينى كه كافر ذمى از مسلمان بخرد

خواه قيمت آن به حد نصاب برسد يا نه - بنابر احتياط واجب خمس آن را بدهد .
" مسأله 1717 " غواص يا معدنچى كه خمس اشياى به دست آمده را پرداخت نموده ، اگر از مخارج ساليانه اش زياد بيايد لازم نيست خمس آن را دوباره بپردازد .
" مسأله 1718 " اگر بچه نا بالغ به واسطه فرو رفتن در دريا جواهرى به دست آورد يا معدنى را استخراج كند يا گنجى پيدا كند و يا مال حلال مخلوط با حرام داشته باشد ، ولى او بايد خمس آنها را بپردازد .
6 - غنيمت جنگ :
" مسأله 1719 " اگر مسلمانان به فرمان امام معصوم ( ع ) با كفار بجنگند و در حال جنگ - و يا بنابر احتياط در حال مهيا شدن و تدارك براى جنگ - غنائمى به دست آورند ، پس از آن كه مخارجى را كه براى نگهدارى و حمل و نقل آن كرده اند و مقدارى كه امام ( ع ) مصلحت مىداند به مصرفى برساند و نيز چيزهايى كه مخصوص امام ( ع ) است كنار گذاشتند بايد خمس بقيه آن را بپردازند .
" مسأله 1720 " اگر در زمان غيبت جنگهايى با اجازه حكومت اسلامى جامع الشرايط انجام شود ، غنيمت آنها حكم غنيمت زمان امام ( ع ) را دارد .
7 - زمينى كه كافر ذمى از مسلمان بخرد :
" مسأله 1721 " اگر كافر ذمى زمينى را از مسلمان بخرد بنابر مشهور بايد خمس آن را از همان زمين واگذار نمايد ، و اگر به جاى زمين بهاى آن را هم بدهد كافى است ، ولى اگر بخواهد غير از پول و زمين چيز ديگرى بدهد بنابر احتياط بايد با اجازه حاكم شرع باشد . همچنين اگر كافر ذمى مغازه يا منزلى از مسلمان بخرد و زمين آن نيز مورد نظر باشد بايد خمس زمين آن را بپردازد ، و در پرداخت و نيز گرفتن اين خمس از سوى حاكم شرع قصد قربت لازم نيست . و فروع آينده بر اساس فتواى مشهور است . ولى به نظر مىرسد ثبوت خمس در خود زمين محل اشكال است ، و احتمال دارد مراد حديث و بعض فقها در اين مورد خمس غلات هر سال زمين باشد كه در حقيقت زكات دو برابر مىشود و بايد به مصرف زكات برسد . بلى ، حاكم اسلامى مىتواند هر ذمى را كه زمين از مسلمان بخرد محكوم به پرداخت خمس نمايد ، چنان كه فروشنده زمين نيز مىتواند در ضمن عقد فروش


( 1 ) به كافرى كه با پرداخت ماليات زير پرچم اسلام و در حمايت دولت اسلامى است " كافر ذمى " گفته مىشود .

302

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست