responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 236


وارد شود و بخواهد به ثواب جماعت برسد ، پس از نيت و گفتن تكبيرة الاحرام به حال نيم خيز بنشيند و تشهد را به قصد ذكر مطلق با امام بخواند ولى سلام را نگويد و صبر كند تا امام سلام نماز را بدهد ، سپس بايستد و بدون آن كه دوباره نيت كند و تكبير بگويد ، حمد و سوره را بخواند و آن را ركعت اول خود حساب نمايد .
نيت فرادى در جماعت :
" مسأله 1314 " نيت فرادى در نماز جماعت محل اشكال است ، مخصوصا اگر از اول نماز چنين قصدى داشته باشد . ولى انسان در حال ضرورت و عذر مىتواند نيت فرادى كرده و از امام جماعت جلو بيفتد و نماز خود را به تنهايى تمام نمايد .
" مسأله 1315 " اگر در بين نماز جماعت به واسطه عذرى قصد فرادى نمايد نبايد دوباره نيت جماعت كند ، بلكه اگر مردد شود كه فرادى كند يا نه و بعد بلا فاصله تصميم بگيرد نماز را با جماعت تمام نمايد ، باقى ماندن او به جماعت محل اشكال است ولى نمازش صحيح است .
" مسأله 1316 " اگر شك كند نيت فرادى كرده يا نه و خود را در حال جماعت مىيابد ، بنا بگذارد كه نيت فرادى نكرده است .
" مسأله 1317 " اگر ماموم به واسطه عذرى در بين حمد و سوره امام جماعت نيت فرادى نمايد بنابر احتياط واجب حمد و سوره را از اول بخواند ، بلكه اگر پس از حمد و سوره امام جماعت و پيش از ركوع نيز نيت فرادى نمايد بنابر احتياط حمد و سوره را به قصد قربت مطلقه بخواند .
" مسأله 1318 " اگر بعد از شروع به نماز بين ماموم و امام جماعت ، يا بين ماموم و كسى كه ماموم به واسطه او به امام جماعت متصل است پرده يا چيز ديگرى حائل گردد يا بيشتر از يك گام معمولى فاصله شود ، بنابر احتياط قصد فرادى نمايد و نمازش صحيح است .
" مسأله 1319 " اگر نماز همه كسانى كه در صف جلو هستند تمام شود يا همه نيت فرادى نمايند ، چنانچه فاصله به اندازه يك گام نباشد نماز صف بعد به طور جماعت صحيح است ، و چنانچه بيشتر از اين مقدار باشد بنابر احتياط كسانى كه در صف بعد هستند قصد فرادى كنند و نمازشان صحيح است .


يعنى بدون قصد وجوب يا استحباب ، بلكه به قصد ذكرى كه در نماز دستور داده اند . همان گونه كه گذشت حائل شدن پرده ميان ماموم زن و امام جماعت يا ماموم ديگر در صورتى كه مرد باشد اشكال ندارد .

236

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 236
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست