responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 235


3 - پس از آن كه ماموم اقتدا كرد ، چنانچه امام مشغول تشهد شود و ماموم در ركعتى باشد كه تشهد ندارد بنابر احتياط بايد به حالت نيم خيز بنشيند ، و مىتواند در آن حال ذكر تشهد را با امام بخواند ، پس اگر امام براى ركعت بعد برخاست او هم برخيزد و نماز را با جماعت طبق دستورى كه گفته شد ادامه دهد ، و اگر امام سلام نماز را داد او سلام را نگويد و به حال نيم خيز صبر كند تا نماز امام تمام شود ، آنگاه برخاسته و بقيه نماز را تنها بجا آورد .
" مسأله 1306 " اگر در ركعت سوم يا چهارم امام اقتدا كند بايد حمد و سوره را بخواند ، و چنانچه براى سوره وقت ندارد بايد حمد را تمام كند و در ركوع يا سجده خود را به امام برساند ، ولى اگر در سجده به امام برسد احتياطا نماز را دوباره بخواند .
" مسأله 1307 " كسى كه مىداند اگر سوره يا قنوت را بخواند در ركوع به امام نمىرسد بايد آن را نخواند ، و اگر بخواند محل اشكال است .
" مسأله 1308 " كسى كه اطمينان دارد اگر سوره را شروع كند يا تمام نمايد به ركوع امام مىرسد ، احتياط واجب آن است كه سوره را شروع كند يا اگر شروع كرده تمام نمايد .
" مسأله 1309 " كسى كه يقين دارد اگر سوره را بخواند به ركوع امام مىرسد ، چنانچه سوره را بخواند و به ركوع نرسد نمازش صحيح است .
" مسأله 1310 " اگر امام جماعت ايستاده باشد و ماموم نداند كه در كدام ركعت است مىتواند اقتدا كند ، ولى بايد حمد و سوره را به قصد قربت بخواند . و اگر چه بعد بفهمد كه امام جماعت در ركعت اول يا دوم بوده نمازش صحيح است .
" مسأله 1311 " اگر به خيال اين كه امام جماعت در ركعت اول يا دوم است حمد و سوره را نخواند و پس از ركوع بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده ، نمازش صحيح است و احتياطا بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد ، ولى اگر پيش از ركوع بفهمد بايد حمد و سوره را بخواند ، و اگر وقت ندارد فقط حمد را بخواند و در ركوع يا سجده خود را به امام برساند ، هر چند در صورتى كه در سجده به امام برسد احتياطا نمازش را دوباره بخواند .
" مسأله 1312 " اگر به خيال اين كه امام جماعت در ركعت سوم يا چهارم است حمد و سوره يا مقدارى از آن را بخواند و پيش از ركوع يا بعد از آن بفهمد كه در ركعت اول يا دوم بوده نمازش صحيح است .
" مسأله 1313 " اگر هنگامى كه امام جماعت مشغول خواندن تشهد آخر نماز است

235

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست