responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 227


همسايه مسجد و كسى كه صداى اذان را مىشنود بيشتر سفارش شده است .
" مسأله 1259 " هر گاه جماعت ديرتر از اول وقت برپا مىشود مستحب است مؤمنان صبر كنند و نماز خود را با جماعت بخوانند ، و نماز جماعت از نماز اول وقت كه فرادى يعنى به تنهايى خوانده شود بهتر است ، همچنين نماز جماعتى كه مختصر خوانده شود از نماز فرادايى كه آن را طول بدهند بهتر مىباشد .
" مسأله 1260 " كسى كه نماز خود را در اول وقت به تنهايى خوانده مستحب است دوباره آن را با جماعت بخواند - امام باشد يا ماموم - و اگر بعد بفهمد كه نماز اولش باطل بوده نماز دوم او كافى است .
" مسأله 1261 " اگر موقعى كه مشغول نماز مستحبى است جماعت برپا شود ، چنانچه اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد مستحب است نماز را رها كرده و مشغول نماز جماعت شود ، بلكه اگر اطمينان نداشته باشد كه به ركعت اول برسد مستحب است به همين دستور رفتار نمايد .
" مسأله 1262 " اگر موقعى كه مشغول نماز سه يا چهار ركعتى است جماعت برپا شود ، چنانچه به ركوع ركعت سوم نرفته و اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد ، مستحب است به نيت نماز مستحبى نماز را دو ركعتى تمام كند و خود را به جماعت برساند .
موارد وجوب نماز جماعت :
" مسأله 1263 " نماز " جمعه " و هم چنين نمازهاى " عيد فطر و قربان - هر گاه واجب شوند - " فقط در صورتى صحيحند كه با جماعت خوانده شوند .
" مسأله 1264 " كسى كه به اندازه اى وسواس دارد كه عمل به آن حرام يا موجب باطل شدن نماز او مىگردد و فقط در صورتى كه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت مىشود ، بايد نماز را با جماعت بخواند .
" مسأله 1265 " كسى كه حمد و سوره را نمىتواند صحيح ادا كند واجب است در صورت امكان نمازش را با جماعت بخواند .
" مسأله 1266 " اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه در جماعت حاضر شود ، چنانچه مخالفت او موجب اذيت و ناراحتى آنان شود واجب است نماز را به جماعت بخواند ، و اگر موجب اذيت آنان نشود نيز بنابر احتياط نماز را به جماعت بخواند و در هر دو صورت قصد استحباب نمايد .

227

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 227
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست