responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 197


ديگر هم براى ايستادن و دو سجده سهو براى ذكرهاى بيجاى ديگر انجام دهد .
و بنابر احتياط مستحب مؤكد در چهار صورت آخر ، نماز را نيز دوباره بخواند .
" مسأله 1057 " اگر يكى از شكهاى صحيح براى انسان پيش آيد بنابر احتياط واجب نبايد نماز را بشكند ، و اگر پيش از انجام كارى كه نماز را باطل مىكند - مثل رو گرداندن از قبله - نماز را از سر گيرد نماز دومش هم باطل است ، همچنين است بنابر احتياط واجب در صورتى كه نماز احتياط بر او واجب باشد و پيش از خواندن آن ، نماز را از سر بگيرد ، ولى در هر دو صورت اگر بعد از انجام كارى كه نماز را باطل مىكند دوباره مشغول نماز شود نماز دومش صحيح است .
" مسأله 1058 " اگر يكى از شكهاى صحيح براى انسان پيش آيد چنان كه گفته شد بايد فورا فكر كند ، ولى اگر چيزهايى كه به واسطه آنها يقين يا گمان به يك طرف شك پيدا مىشود از بين نمىرود ، چنانچه كمى بعد هم فكر كند اشكال ندارد ، مثلا اگر در سجده شك كند مىتواند تا بعد از سجده فكر كردن را تأخير بيندازد .
" مسأله 1059 " اگر پيش از آن كه مشغول تشهد شود يا در ركعتهايى كه تشهد ندارد پيش از ايستادن شك كند كه دو سجده را بجا آورده يا نه ، و در همان موقع يكى از شكهايى كه بعد از تمام شدن دو سجده صحيح است برايش پيش آيد نمازش باطل است .
" مسأله 1060 " كسى كه نشسته نماز مىخواند اگر شكى كند كه بايد براى آن يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته بخواند ، بايد يك ركعت نشسته بجا آورد ، و نيز اگر شكى كند كه بايد براى آن دو ركعت نماز احتياط ايستاده بخواند بايد به جاى آن دو ركعت نشسته بجا آورد .
نماز احتياط " مسأله 1061 " كسى كه نماز احتياط بر او واجب شده بايد پس از سلام نماز بلا فاصله نيت نماز احتياط كند و تكبيرة الاحرام بگويد و پس از آن فقط سوره حمد را بخواند و به ركوع رود و دو سجده را بجا آورد ، حال اگر يك ركعت نماز احتياط بر او واجب بوده پس از سجده دوم تشهد را بخواند و سلام دهد ، و اگر دو ركعت نماز احتياط بر او واجب بوده بايد پس از سجده دوم يك ركعت ديگر بخواند و پس از تشهد سلام دهد و نماز را تمام كند .
" مسأله 1062 " نماز احتياط سوره و قنوت ندارد و بنابر احتياط واجب هنگام خواندن حمد حتى " بسم الله الرحمن الرحيم " آن را هم آهسته بخواند ، و نبايد نيت آن را به زبان

197

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 197
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست