responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 173


" مسأله 945 " اگر پيش از تمام شدن ذكر سجده از روى اشتباه پيشانى را از زمين بردارد ، نمىتواند دوباره بر زمين بگذارد و بايد آن را يك سجده حساب كند ، ولى اگر يكى از شش عضو را - بجز پيشانى - اشتباها از زمين بردارد ، بايد بر زمين بگذارد و ذكر را بگويد .
" مسأله 946 " اگر در سجده اول مهر به پيشانى بچسبد و در همين حالت دوباره به سجده رود اشكال دارد ، و اگر در سجده اول پيشانى خاك آلود شده بايد براى سجده بعد خاك را بر طرف نمايد .
" مسأله 947 " هر گاه در حال سجده بفهمد چيزى - مانند موى سر - بين پيشانى و مهر فاصله شده ، نبايد پيشانى را بلند نمايد ، بلكه بايد به هر شكل ممكن چيزى را كه فاصله شده بر طرف نمايد .
" مسأله 948 " بعد از تمام شدن ذكر سجده اول بايد بنشيند تا بدن آرام گيرد و دوباره به سجده رود .
" مسأله 949 " بنابر احتياط واجب در هر ركعت از نماز كه تشهد ندارد بايد بعد از سجده دوم قدرى بى حركت بنشيند و سپس برخيزد .
" مسأله 950 " سجده كردن براى غير خداوند متعال حرام مىباشد ، و اين كه بعضىها مقابل قبر امامان ( ع ) پيشانى را به زمين مىگذارند فقط در صورتى اشكال ندارد كه براى خدا وشكر او باشد .
چيزهايى كه سجده بر آنها صحيح است :
" مسأله 951 " سجده بر زمين و چيزهاى غير خوراكى و غير پوشاكى كه از زمين مىرويد مانند چوب و برگ درخت صحيح است ، گرچه مانند علف و كاه خوراك حيوانات باشد . ولى سجده بر مواد پوشاكى و يا خوراكى انسان مانند گندم ، جو ، نان و نيز بر مواد معدنى مانند طلا و نقره و بنابر احتياط واجب بر عقيق و فيروزه و نظير اينها باطل است .
همچنين سجده بر چيزهايى كه از نفت گرفته مىشود صحيح نيست .
" مسأله 952 " سجده بر سنگهاى معدنى مانند سنگ مرمر ، سنگهاى سياه ، سنگ آهك و سنگ گچ صحيح است . بلكه بر گچ ، آهك پخته ، آجر و كوزه گلى هم اشكال ندارد ، هر چند احوط ترك آن است .
" مسأله 953 " احتياط واجب آن است كه بر برگ درخت مو - چنانچه تازه باشد - جده نكنند .

173

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست