responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 153


شده است . [1] " مسأله 799 " جايى كه نمازگزار پيشانى را بر آن مىگذارد در هر حال بايد پاك باشد ، پس در صورتى كه نجاست آن خشك هم باشد نماز باطل مىشود . و احتياط مستحب آن است كه مكان نمازگزار به طور كلى پاك باشد .
شرط ششم - جاى پيشانى نمازگزار در حال عادى نبايد از جاى زانوهاى او بيشتر از چهار انگشت بسته بالاتر يا پايين تر باشد ، و احتياط واجب آن است كه از جاى سر انگشتان پا و دو كف دست او هم بيشتر از اين مقدار پست تر يا بلند تر نباشد .
جاهايى كه خواندن نماز در آنها مستحب يا مكروه است :
" مسأله 800 " در شرع مقدس اسلام بسيار سفارش شده است كه نماز را در مسجد بخوانند ، و بهتر از همه مسجد ها " مسجد الحرام " است ، بعد از آن " مسجد النبى ( ص ) " در مدينه و بعد " مسجد كوفه " و " مسجد بيت المقدس " و سپس " مسجد جامع " در هر شهر و بعد از آن " مسجد محله " است .
" مسأله 801 " نماز در حرم مطهر امامان ( ع ) مستحب بلكه بهتر از بسيارى از مسجدهاست ، و نماز در حرم مطهر حضرت امير المؤمنين ( ع ) برابر دويست هزار نماز است .
" مسأله 802 " زياد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدى كه نمازگزار ندارد مستحب است ، و همسايه مسجد چنانچه عذرى نداشته باشد مكروه است در غير مسجد نماز بخواند .
" مسأله 803 " نماز خواندن در چند جا مكروه مىباشد كه از آن جمله است : داخل حمام ، مقابل انسان ، مقابل عكس و مجسمه هر چيزى كه روح دارد - مگر اين كه روى آن پرده بكشند - و نيز در محلى كه عكس باشد ، مقابل آتش و چراغ ، مقابل قبر و يا روى قبر و يا بين دو قبر و يا داخل قبرستان ، همچنين در كوچه ها و خيابانها اگر براى كسانى كه عبور مىكنند زحمت نباشد ، و چنانچه زحمت باشد حرام است .
" مسأله 804 " كسى كه در محل عبور مردم نماز مىخواند يا كسى رو به روى او است مستحب است جلوى خود چيزى بگذارد ، و اگر چوب يا ريسمانى هم باشد كافى است .



[1] به مسائل " 767 " و پس از آن مراجعه شود . ( 2 ) احكام و مسائل پيرامون مسجد در مسائل " 196 " و پس از آن بيان شده است .

153

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست