responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 14


هستند ، با اين تفاوت كه به آنان وحى نمىشود . آنان از هر گونه خطا و اشتباه محفوظ ، و از گناه و نافرمانى خداوند مبرا مىباشند .
امامان ( ع ) به اعتقاد ما دو مسئوليت خطير را به عهده دارند كه عبارت است از :
1 - هدايت و رهبرى دينى مردم و آشنا نمودن آنان به معارف و اخلاق و قوانين دين از متن قرآن و سنت پيامبر ( ص ) كه گنجينه علم آن حضرت است و در اختيار آنان بوده و خواهد بود .
2 - رهبرى سياسى واجتماعى مردم و اجراى دقيق مقررات و دستورات و برنامه هاى دين در جامعه ، چنان كه پيامبر ( ص ) خود نيز رهبرى سياسى مردم را به عهده داشت و متصدى اجراى احكام و تشكيل حكومت و لوازم آن شد ، و هر گاه مدينه را ترك مىكرد براى خود جانشينى تعيين مىفرمود .
معاد :
يكى ديگر از اصول اعتقادى اسلام كه مورد پذيرش همه اديان الهى و كتابهاى آسمانى است بازگشت به جهان رستاخيز است ، به اين معنا كه زندگى انسان به واسطه مرگ خاتمه نمىپذيرد و پس از اين جهان جهان ديگرى هست كه انسانها در آنجا پاداش و سزاى اعمال و كردار خويش را خواهند ديد .
كوچكترين كار خوب و بد انسان مورد حسابرسى قرار مىگيرد و به همه آنها رسيدگى مىشود ، افراد نيكوكار مقرب درگاه خداوند و در نعمت و خوشى دائمى به سر مىبرند و در مقابل ، افراد تبهكار و زشت كردار دور از رحمت خداوند و در زندگى سخت وعذاب كه لازمه اعمال آنان مىباشد به سر خواهند برد .
از آنجا كه در اين جهان روزى وجود ندارد كه پاداش كامل كارهاى نيك و بد نيكوكاران و بد كاران به ايشان برسد ، اگر انسان در آينده خود روزى را نداشته باشد كه به حساب نيك و بد رفتارش رسيدگى شود ، هر كس پاداش مناسب خود را نخواهد گرفت ، چه بسيار انسانهاى شريف وصالحى بوده اند كه در كمال عسرت و تنگدستى و مظلوميت زندگى كرده و كارهاى نيك و خدمات گرانبهايى انجام داده و پاداش اعمال خويش را نديده اند ، يا افرادى كه تمام عمرشان به ظلم و تعدى و چپاول و شهوترانى گذشته و كيفر اعمال خويش را نديده اند ، با اين حال آيا نبايد پس از اين جهان جهان ديگرى باشد تا به كارهاى خوب و بد انسانها رسيدگى شود ؟ نيكوكاران پاداش داده شوند و بدكاران به سزاى اعمال بدشان برسند ؟ و اگر چنين روزى نباشد ، آيا خلاف عدالت خداوند نيست ؟

14

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست