responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 15


قرآن وسنت

شناخت دستورات دين

مسائل تكليف

اگر كار انسان در همين دنيا پايان پذيرد و دفتر اعمالش به كلى بسته شود ، آيا خلقت او بيهوده و خلاف عدالت و حكمت پروردگار نيست ؟ اگر قيامت و رستاخيزى نباشد ، آيا فرستادن پيامبران و انزال كتب آسمانى بيهوده نيست ؟
آرى ، اگر حساب و كتاب و ثواب و عقاب در كار نباشد فرستادن پيامبران معنا ندارد ، و طبعا خلقت انسان بيهوده خواهد بود ، و اين با حكمت خداوند سازگار نيست .
پس به حكم عقل و قرآن كريم به روز باز پسين و قيامت معتقد مىشويم و آن را عين عدالت و مطابق با حكمت پروردگار عالم مىدانيم .
قرآن و سنت :
قرآن كريم كلام خداوند و سرچشمه حقايق و سند نبوت و معجزه جاويد پيامبر گرامى اسلام است . قرآن در مدت بيست و سه سال بر پيامبر ( ص ) نازل شد ، از آن زمان تا كنون پيوسته در جامعه هاى گوناگون بشرى از جهات مختلف مورد توجه و مطالعه قرار گرفته ، شگفتى جهانيان را بر انگيخته و استحكام و مقام ارجمند خود را حفظ نموده و از هر گونه تحريف و تغيير مصون و محفوظ مانده است . مقاصد قرآن فشرده بيان شده و تفصيل و توضيح آن به پيامبر ( ص ) و اهل بيت آن حضرت ( ع ) واگذار گرديده است .
بنابراين مسلمانان اگر بخواهند سعادتمند شوند و شوكت و عزت خودشان را باز يابند ، بايد به دستورات خداوند و تعليمات پيامبر اسلام ( ص ) و احاديث معصومين ( ع ) عمل كنند ، زيرا دستورات اسلام دستوراتى ابدى و جاويدان و براى هر زمان و هر مكانى است ، وجز سعادت و خوشبختى انسان را نمىخواهد .
شناخت دستورات دين :
به حكم عقل دانستن دستورات و وظايف دينى بر هر مسلمانى واجب است ، زيرا سعادت انسان در زندگى دنيوى واخروى او ارتباط كامل با عمل به وظايف دينى دارد ، و بدون آگاهى از چگونگى وظايف توانايى بر انجام آنها حاصل نمىگردد و سعادت و خوشبختى او تأمين نمىشود .
كليات و عناوين وظايف عملى ، روشن و مورد اتفاق همه و ضرورى دين مىباشد ، مانند واجب بودن " نماز " ، " روزه " ، " زكات " ، " خمس " ، " حج " ، " جهاد " و . . . كه اينها را " فروع دين " مىگويند .
اما اطلاع از بسيارى مسائل جزئى آنها جنبه تخصصى دارد ، كه از دو راه مىتوان اقدام

15

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست