responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 134


2 - اگر آنچه را خوانده در وقت مخصوص نماز مغرب باشد نيز يكى از دو حالت را دارد :
الف : چنانچه به ركوع ركعت چهارم نرفته است ، بايد نيت را به نماز مغرب برگرداند و بنشيند و نماز را تمام كند و بنابر احتياط واجب دوباره نماز مغرب را بخواند و پس از آن نماز عشا را بجا آورد .
ب : چنانچه به ركوع ركعت چهارم رفته است ، بنابر احتياط آن را تمام كند و دوباره نماز مغرب و عشا را بجا آورد .
" مسأله 690 " آخر وقت نماز عشا نصف شب است ، و احتياط آن است كه براى نماز مغرب و عشا و مانند آن شب را از اول مغرب تا اذان صبح حساب كنند ، و براى نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمايند .
" مسأله 691 " اگر به واسطه عذرى نماز مغرب يا عشا را تا نصف شب نخواند ، بايد تا قبل از اذان صبح بجا آورد ، و بهتر است نيت ادا و قضا نكند ، بلكه اگر از روى معصيت هم تا نصف شب نخوانده بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح آنها را بدون نيت ادا يا قضا بجا آورد .
وقت نماز صبح :
" مسأله 692 " نزديك اذان صبح سپيده اى در سمت مشرق به شكل عمودى پديدار مىشود كه به آن " فجر اول " يا " فجر كاذب " مىگويند ، پس از دقايقى آن سپيده ناپديد شده و سپيده ديگرى به صورت افقى در همان سمت نمايان مىگردد كه به آن " فجر دوم " يا " فجر صادق " مىگويند . هنگامى كه فجر صادق نمايان شود آغاز وقت نماز صبح مىباشد ، و پايان آن هنگامى است كه آفتاب طلوع نمايد .
" مسأله 693 " در شبهاى مهتاب احتياط مستحب مؤكد آن است كه براى نماز صبح صبر كنند تا سفيده صبح در افق ظاهر شود و بر روشنايى مهتاب غلبه كند ، ولى براى روزه ايد از جلوتر يعنى مطابق ساعت و وقت شرعى امساك كنند . و اين احتياط در شبهاى ابرى و در روشنايى برق جارى نيست .
احكام وقت نماز :
" مسأله 694 " هنگامى مىتوان مشغول نماز شد كه به فرا رسيدن وقت نماز يقين يا


بنابراين تقريبا يازده ساعت و يك ربع بعد از ظهر شرعى آخر وقت نماز مغرب و عشاست ، گرچه در ايام سال كمى تفاوت مىكند . و اول وقت نماز شب حدود دوازده ساعت بعد از ظهر شرعى است .

134

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست