responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 133


ظهر برگرداند و پس از اتمام نماز ، نماز عصر را بخواند ، و اگر در وقت مخصوص به ظهر باشد بنابر احتياط واجب نيت را به نماز ظهر برگرداند ، و پس از اتمام نماز دوباره هر دو نماز را به ترتيب بخواند .
" مسأله 685 " بنابر احتياط مستحب نماز ظهر و عصر را از غروب خورشيد تأخير نيندازند .
وقت نماز مغرب و عشا :
" مسأله 686 " وقت نماز مغرب از طريق " حمره مشرقيه " شناخته مىشود .
حمره مشرقيه بدين صورت است كه پس از غروب آفتاب در سمت مشرق سرخى مختصرى ديده مىشود ، اين سرخى در مدت ده تا پانزده دقيقه به تدريج كمرنگ شده تا حدى كه ديگر ديده نمىشود ، و همزمان با زوال آن ، سرخى مختصرى در سمت مغرب ديده مىشود و اين آغاز وقت نماز مغرب مىباشد .
" مسأله 687 " وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است تا وقتى كه از مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز - به حسب حال مكلف - بگذرد . و وقت مخصوص نماز عشا هنگامى است كه به اندازه خواندن نماز عشا - به حسب حال مكلف - به نيمه شب مانده باشد ، و اگر كسى تا اين هنگام نماز مغرب را نخوانده ، بايد نخست نماز عشا را بخواند و سپس نماز مغرب را بجا آورد . و ميان وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا وقت مشترك نماز مغرب و عشاست .
" مسأله 688 " اگر كسى در وقت مشترك نماز مغرب و عشا از روى اشتباه نماز عشا را پيش از نماز مغرب بخواند و بعد از نماز بفهمد نمازش صحيح است ، و بايد نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد .
" مسأله 689 " اگر پيش از خواندن نماز مغرب از روى اشتباه مشغول نماز عشا شود و در بين نماز بفهمد ، يكى از دو صورت را دارد :
1 - اگر تمام آنچه را خوانده در وقت مشترك نماز مغرب و عشا باشد ، يكى از دو حالت را دارد :
الف : چنانچه به ركوع ركعت چهارم نرفته است ، بايد نيت را به نماز مغرب برگرداند و بنشيند و نماز را تمام كند و بعد نماز عشا را بخواند .
ب : چنانچه به ركوع ركعت چهارم رفته است ، بايد نماز را تمام كند و بعد نماز مغرب را بخواند .

133

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست