responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 132


وقت نمازهاى يوميه

وقت نماز ظهر وعصر

خواهد شد به جاى نماز ظهر ، دو ركعت نماز جمعه خوانده مىشود ، و چنانچه شرايط جمعه موجود نباشد نماز ظهر خوانده مىشود .
وقت نمازهاى يوميه :
" مسأله 680 " هر يك از نمازهاى " ظهر " ، " عصر " ، " مغرب " و " عشا " داراى " وقت مخصوص " و " وقت مشترك " مىباشند ، ولى نماز " صبح " شريك ندارد تا وقت مشترك داشته باشد . " وقت مخصوص " وقتى است كه خواندن نماز يوميه اداى ديگر در آن صحيح نباشد ، ولى در " وقت مشترك " خواندن نماز ديگر طبعا صحيح است ، گرچه ممكن است از جهت ديگرى جايز نباشد .
وقت نماز ظهر و عصر :
" مسأله 681 " ظهر شرعى از راه آفتاب و نصب شاخص شناخته مىشود . اگر چوب صافى را به صورت راست در زمين هموار فرو برند ، صبح كه آفتاب به آن مىتابد سايه آن به سوى مغرب افتاده و هر چه خورشيد بالاتر مىرود ، سايه ضمن آن كه به سمت مشرق در چرخش است كوتاهتر مىشود ، هنگامى كه سايه چوب به آخرين درجه كوتاهى رسيد و بار ديگر شروع به زياد شدن نمود اول ظهر شرعى است . در بعضى شهرها مثل مكه مكرمه كه گاهى موقع ظهر سايه به كلى از بين مىرود ، بعد از آن كه سايه دوباره پيدا شد معلوم مىشود ظهر شده است .
" مسأله 682 " وقت مخصوص نماز ظهر از اول ظهر شرعى است تا هنگامى كه به اندازه خواندن نماز ظهر - به حسب حال مكلف - بگذرد . و وقت مخصوص نماز عصر هنگامى است كه به اندازه خواندن يك نماز عصر - به حسب حال مكلف - به مغرب بيشتر وقت نمانده باشد ، اگر كسى تا اين هنگام نماز ظهر را نخوانده نماز ظهر او قضاست ، و بايد در اين وقت نماز عصر خود را به صورت ادا بخواند . و فاصله ميان وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر وقت مشترك نماز ظهر و عصر است .
" مسأله 683 " اگر كسى در وقت مشترك از روى فراموشى تمام نماز عصر را پيش از نماز ظهر بجا آورد نمازش صحيح است ، ولى بنابر احتياط واجب چهار ركعت نماز بعد را مردد بين ظهر و عصر و به قصد " آنچه بر عهده او است " بجا آورد .
" مسأله 684 " اگر پيش از خواندن نماز ظهر از روى اشتباه مشغول نماز عصر شود و در بين نماز بفهمد اشتباه كرده است ، چنانچه در وقت مشترك باشد بايد نيت را به نماز

132

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 132
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست