responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 108


وظيفه اش وضو يا غسل بجا آورد و نماز بخواند ، اگر به قصد بودن بر طهارت وضو يا غسل را انجام داده باشد نماز او صحيح است ، ولى اگر به نيت همان نماز انجام داده باشد خالى از اشكال نيست ، هر چند صحت آن نيز خالى از وجه نيست .
" مسأله 551 " اگر انسان به قدرى وقت دارد كه مىتواند وضو بگيرد يا غسل كند و نماز را بدون كارهاى مستحبى آن بخواند ، بايد غسل كند يا وضو بگيرد و نماز را بدون كارهاى مستحبى آن بجا آورد ، بلكه اگر به اندازه سوره هم وقت ندارد بايد غسل كند يا وضو بگيرد و نماز را بدون سوره بخواند .
" مسأله 552 " كسى كه خيال مىكرد براى وضو يا غسل وقت ندارد و با تيمم نمازش را بجا آورد و بعد فهميد وقت داشته است ، بنابر احتياط پس از وضو يا غسل نمازش را دوباره بخواند .
احكام تيمم :
" مسأله 553 " در تيمم هنگام نيت بايد معين كند كه تيمم او بدل از غسل است يا بدل از وضو ، و اگر بدل از غسل باشد بايد آن غسل را معين نمايد ، و چنانچه به طور اشتباه نيت كند يا در تيمم بدل از غسل آن غسل را معين نكند ، تيمم او باطل است .
" مسأله 554 " اگر مختصرى از پيشانى و پشت دستها را مسح نكند تيمم او باطل است ، چه از روى عمد باشد يا فراموشى و يا به واسطه ندانستن مسأله ، ولى دقت زياد لازم نيست و همين قدر كه بگويند تمام پيشانى و پشت دستها مسح شده كافى است .
" مسأله 555 " براى آن كه يقين كند تمام پشت دست را مسح كرده بايد مقدارى بالاتر از مچ را هم مسح نمايد ، ولى مسح بين انگشتان لازم نيست .
" مسأله 556 " بنابر احتياط واجب پيشانى و پشت دستها را از بالا به پايين مسح نمايد ، و نيز كارهاى آن را پشت سر هم بجا آورد ، و اگر بين آنها به قدرى فاصله دهد كه نگويند تيمم مىكند باطل است .
" مسأله 557 " در تيمم بنابر احتياط واجب بايد پيشانى و كف دستها و نيز پشت دستها پاك باشد ، و چنانچه كف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بكشد بايد با همان كف دست نجس تيمم كند ، و بنابر احتياط واجب با پشت دست هم - اگر پاك است - دوباره تيمم نمايد .
" مسأله 558 " كسى كه تيمم مىكند بايد انگشتر را از دست بيرون آورد ، همچنين اگر در پيشانى يا كف و يا در پشت دستها مانعى باشد بايد آن را بر طرف نمايد .

108

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست