responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 103


تا روى آنها غبارآلود شود و بعد بر آنها تيمم كند ، و چنانچه چيز غبارآلود هم نباشد مىتواند بر گل تيمم نمايد ، و اگر آن هم پيدا نشود بنابر احتياط واجب بايد نماز را بدون تيمم بخواند و بعدا قضاى آن را بجا آورد .
" مسأله 517 " اگر بتواند با تكان دادن فرش و مانند آن خاك تهيه كند بايد تهيه كند و تيمم بر چيز غبارآلود ننمايد ، و چنانچه بتواند گل را خشك كند و از آن خاك تهيه نمايد تيمم بر گل صحيح نمى باشد .
" مسأله 518 " اگر با خاك و ريگ چيزى مانند كاه كه تيمم بر آن باطل است مخلوط شود ، نمىتواند بر آن تيمم كند ، ولى اگر آن چيز به قدرى كم باشد كه در خاك يا ريگ مستهلك و از بين رفته حساب شود ، تيمم بر آن خاك و ريگ صحيح است .
" مسأله 519 " تيمم بر زمين گود و خاك جاده و خاكى كه روى آن راه مىروند و زمين شوره زار كه نمك روى آن را نگرفته مكروه است ، و اگر نمك روى آن را گرفته باشد باطل است .
" مسأله 520 " چيزى كه بر آن تيمم مىكند بايد شرايط زير را داشته باشد :
الف - پاك باشد ، و اگر چيز پاكى كه تيمم بر آن صحيح است ندارد بنابر احتياط واجب نماز را بدون تيمم بخواند و قضاى آن را هم بجا آورد .
ب - غصبى نباشد ، همچنين فضايى كه در آن تيمم مىكند نيز نبايد غصبى باشد . و اگر نداند محل تيمم غصبى است و يا فراموش كرده باشد تيمم او صحيح است ، ولى اگر فراموش كننده خودش غاصب باشد تيمم او محل اشكال است .
ج - بنابر احتياط اگر چيزى كه بر آن تيمم مىكند از چيزهايى باشد كه گرد دارد ، بايد گرد آن بر دست بماند ، و بعد از زدن دست بر آن مستحب است دست را بتكاند تا گرد آن بريزد .
" مسأله 521 " اگر يقين داشته باشد كه تيمم بر چيزى صحيح است و بر آن تيمم نمايد بعد بفهمد تيمم بر آن باطل بوده ، نمازهايى را كه با آن تيمم خوانده است بايد دوباره بخواند .
موارد تيمم در هفت مورد بايد به جاى وضو يا غسل تيمم نمود :
اول از موارد تيمم :
" مسأله 522 " چنانچه تهيه آب به اندازه وضو يا غسل ممكن نباشد بايد تيمم نمايد .
" مسأله 523 " اگر انسان در آبادى باشد بايد براى تهيه آب وضو يا غسل به قدرى

103

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 103
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست