responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 104


جستجو كند كه از پيدا شدن آن نا اميد شود ، و اگر در بيابان باشد ، چنانچه زمين آن پست و بلند است و يا به واسطه درخت و مانند آن عبور در آن زمين مشكل است ، بايد در هر يك از چهار سمت به اندازه پرتاب يك تير قديمى كه با كمان پرتاب مىكردند - يعنى حدود دويست گام - در جستجوى آب برود ، و اگر زمين اين گونه نيست بايد در هر طرف به اندازه پرتاب دو تير - يعنى حدود چهار صد گام - جستجو نمايد ، و بنابر احتياط واجب به جستجوى چهار خط راست و چپ و جلو و عقب قناعت نكند ، و همه دايره محيط به خود را تا دويست يا چهار صد گام جستجو نمايد ، بلكه بنابر احتياط واجب در اين زمان كسى كه وسيله نقليه دارد و برايش مشكل نيست تا مقدارى كه مايوس شود جستجو نمايد .
" مسأله 524 " اگر بعضى از چهار طرف هموار و بعضى ديگر پست و بلند يا عبور در آن مشكل باشد ، در طرفى كه هموار است به اندازه چهار صد گام ، و در طرفى كه اين گونه نيست به اندازه دويست گام جستجو نمايد .
" مسأله 525 " در هر طرفى كه يقين دارد آب وجود ندارد جستجو لازم نيست .
" مسأله 526 " كسى كه وقت نماز او تنگ نيست و براى تهيه آب وقت دارد ، چنانچه يقين يا اطمينان دارد در محلى دور تر از مقدارى كه بايد جستجو كند آب هست ، در صورتى كه مانعى نباشد و مشقت نداشته باشد بايد براى تهيه آب به آنجا هم برود ، ولى اگر يقين يا اطمينان ندارد كه آب هست رفتن به آن محل لازم نيست .
" مسأله 527 " براى يافتن آب لازم نيست خود انسان جستجو نمايد ، بلكه اگر كسى را كه گفته او موجب اطمينان است براى تهيه آب بفرستد كافى است . و اگر پس از جستجو آب پيدا نكند و با تيمم نماز بخواند و پس از نماز معلوم شود در جايى كه جستجو كرده آب وجود داشته ، نماز او صحيح است ، هر چند خوب است بنابر احتياط مستحب - مخصوصا اگر وقت باقى باشد - دوباره بخواند .
" مسأله 528 " اگر احتمال دهد كه در منزل يا داخل بار سفر يا جاى ديگر آب هست ، بايد به قدرى جستجو نمايد كه به نبودن آب يقين پيدا كند يا نا اميد شود .
" مسأله 529 " اگر پيش از وقت نماز جستجو نمايد و آب پيدا نكند و تا هنگام نماز همانجا بماند ، لازم نيست دوباره در جستجوى آب برود ، مگر اين كه گمان كند يا احتمال دهد آب پيدا شده باشد ، كه در اين صورت بنابر احتياط واجب بايد دوباره جستجو نمايد .
همچنين است اگر پس از داخل شدن وقت نماز جستجو كند و آب پيدا نكند و تا وقت نماز ديگر در همانجا بماند .
" مسأله 530 " اگر جستجوى آب به قدرى سخت باشد كه نتواند تحمل كند يا

104

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست