ساير اموال شخصى را دارد . و اما قسم اول تغيير آن جايز نيست ، ولى چنانچه ظالمى آن را تغيير دهد و يا از حالت قبرستانى بيرون آيد و قابل استفاده براى دفع اموات نباشد ، بهره بردارى از آن به رفت و آمد ، خريد و فروش و حتى تبديل آن به خانه و دكان و نظائر اينها بى اشكال است . اما قسم دوم تغيير و تبديل آن ظاهرا مانعى ندارد و تمام تصرفات در آن جايز خواهد بود . هر گاه وضع قبرستانى از لحاظ وقف بودن و عدم آن ، معلوم نباشد جميع تصرفات و تبديل و تغيير آن جايز است . احكام تلقيح مصنوعى تلقيح مصنوعى عبارت از اين است كه نطفه مردى را بگيرند و با وسيله اى به زنى تزريق كنند و از اين راه آن زن حامله گردد و اين عمل از لحاظ شرعى مسائلى دارد كه ذيلا مورد بررسى قرار مى گيرد : مسأله 1 - هرگاه نطفه شوهرى را بگيرند و به زن او ( اگر چه در شهر ديگر باشد ) تزريق كنند اشكال ندارد . اما اگر نطفه مرد اجنبى را به زن شوهر دار و يا بى شوهر تزريق كنند خالى از اشكال نيست و احتياط واجب در ترك آن است بلكه بعيد نيست كه حرام باشد . مسأله 2 - هر گاه نطفه مرد اجنبى را بگيرند و به زن بى شوهر تزريق كنند و زن حامله شود آن بچه ملحق به زن وان مرد است يعنى زن مادر و آن مرد پدر اوست و احكام بچه از ارث بردن و نفقه و غير اينها بر آن بچه مترتب مى شود . مسأله 3 - اگر نطفه مرد اجنبى را به زن شوهر دار تزريق كنند و زن حامله شود دو صورت دارد : يكى آنكه يقين داشته باشند كه بچه از نطفه شوهر منعقد