- مسأله 1903 - اگر طلا و نقره اى كه دارد خوب و بد داشته باشد ، مى تواند زكات هر كدام از خور و بد را از خود آن بدهد ولى بهتر است زكات همه آنها را از طلا و نقره خوب بدهد . مسأله 1904 - طلا و نقره اى كه بيشتر از اندازه معمول فلز ديگر دارد ، به حدى كه به آن پول طلا و نقره نگويند اگر خالص آن به اندازه نصاب كه مقدار آن گفته شد برسد انسان بايد زكات آن را بدهد ولى اگر به آن پول طلا و نقره بگويند زكات آن واجب است ولو خالص آن به اندازه نصاب نباشد . مسأله 1905 - اگر طلا و نقره اى كه دارد به مقدار معمول فلز ديگر به آن مخلوط باشد ، نمى تواند زكات آن را از طلا و نقره اى بدهد كه بيشتر از معمول فلز ديگر دارد . ولى اگر بقدرى بدهد كه يقين كند طلا و نقره خالصى كه در آن هست ، به اندازه زكاتى مى باشد كه بر او واجب است اشكال ندارد . زكات شتر و گاو و گوسفند مسأله 1906 - زكات شتر و گاو و گوسفند غير از شرطهايى كه گفته شد دو شرط ديگر دارد : اول آنكه حيوان در تمام سال بيكار باشد ولى اگر در تمام سال يكى دو روز هم كار كرده باشد ، زكات آن واجب است . دوم آنكه در تمام سال از علف بيابان بچرد پس اگر تمام سال يا مقدارى از آن را از علف چيده شده ، يا از زراعتى كه ملك مالك يا ملك كس ديگر است بچرد زكات ندارد . ولى اگر در تمام سال يك روز يا دو روز از علف مالك بخورد ، زكات آن واجب است . مسأله 1907 - اگر انسان براى شتر و گاو و گوسفند خود چراگاهى را كه كسى نكاشته بخرد ، يا اجاره كند ، يا براى چراندن در آن باج بدهد ، لازم نيست زكات آنها را بدهد .