كمتر از 21 مثقال است زكات ندارد . بنابر اين اگر انسان چهل يك هر چه طلا و نقره دارد بدهد ، زكاتى را كه بر او واجب بوده داده و گاهى هم بيشتر از مقدار واجب داده است مثلا كسى كه 110 مثقال نقره دارد ، اگر چهل يك آن را بدهد ، زكات 105 مثقال آن را كه واجب بوده داده و مقدارى هم براى 5 مثقال آن داده كه واجب نبوده است . مسأله 1896 - كسى كه طلا يا نقره او به اندازه نصاب است ، اگر چه زكات آن را داده باشد ، تا وقتى از نصاب اول كم نشده ، همه ساله بايد زكات آن را بدهد . مسأله 1897 - زكات طلا و نقره در صورتى واجب مى شود كه آن را سكه زده باشند و معامله با آن رائج باشد يعنى معامله پول طلا و نقره با آن بشود و اگر سكه آن از بين رفته باشد لازم نيست زكات آن را بدهند . مسأله 1898 - طلا و نقره سكه دارى كه زنها را زينت به كار مى برند ، زكات آن واجب نمى باشد . مسأله 1899 - كسى كه طلا و نقره دارد ، اگر هيچ كدام آنها به اندازه نصاب اول نباشد مثلا 104 مثقال نقره و 14 مثقال طلا داشته باشد ، زكات بر او واجب نيست . مسأله 1900 - چنانچه سابقا گفته شد زكات طلا و نقره در صورتى واجب مى شود كه انسان يازده ماه مالك مقدار نصاب باشد و اگر در بين يازده ماه ، طلا و نقره او از نصاب اول كمتر شود زكات بر او واجب نيست . مسأله 1901 - اگر در بين يازده ماه طلا و نقره اى را كه دارد با طلا يا نقره يا چيز ديگر عوض نمايد يا آنها را آب كند ، زكات بر او واجب نيست . ولو براى فرار از دادن زكات اين كارها را بكند . مسأله 1902 - اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب كند ، بايد زكات آنها را بدهد و چنانچه به واسطه آب كردن ، وزن يا قيمت آنها كم شود ، بايد زكاتى را كه پيش از آب كردن بر او واجب بوده بدهد .