responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 417


ازدواج نكند و معناى طلاق رجعي و طلاق بائن وعده متعه وعده وفات در احكام طلاق گفته خواهد شد .
( مسأله 2415 ) اگر با زن بي شوهرى كه در عده نيست زنا كند بعدا مىتواند آن زن را براى خود عقد نمايد ، ولى احتياط واجب آنست كه صبر كند تا آن زن حيض ببيند بعد أو را عقد نمايد و اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد كند أين احتياط مستحب است ( مسأله 2416 ) اگر زنى را كه در عده ديگرى است براى خود عقد كند چنانچه مرد و زن يا يكى از آنان بدانند كه عده زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عده حرام است ، آن زن بر أو حرام ابدى مىشود اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزديكى نكرده بأشد .
( مسأله 2417 ) اگر زنى را كه در عده ديگرى است براى خود عقد كند و با أو نزديكى كند ، آن زن بر أو حرام ابدى مىشود اگر چه نمىدانسته كه آن زن در عده است ، يا نمىدانسته كه عقد زن در عده حرام است .
( مسأله 2418 ) اگر انسان بداند زنى شوهر دارد و ازدواج با أو حرام است ، و با أو ازدواج كند بايد از أو جدا شود و بعدا هم نبايد أو را براى خود عقد كند ، و هم چنين است اگر نداند كه آن زن شوهر دارد ولى بعد از ازدواج با أو نزديكى كرده بأشد .
( مسأله 2419 ) زن شوهر دار اگر زنا كند بر مرد زنا كننده بنابر احتياط حرام ابدى مىشود ، ولى بر شوهر خود حرام نمىشود و چنانچه توبه نكند و بر عمل خود باقي بأشد بهتر است كه شوهر أو را طلاق دهد ولى بايد مهرش را بدهد .
( مسأله 2420 ) زنى را كه طلاق داده اند و زنى كه صيغه بوده و شوهرش مدت أو را بخشيده ، يا مدتش تمام شده ، چنانچه بعد از مدتى شوهر كند و بعد شك كند كه موقع عقد شوهر دوم عده شوهر أول تمام بوده يا نه به شك خود اعتنا نكند .
( مسأله 2421 ) مادر و خواهر و دختر پسر نا بالغي كه لواط داده بر لواط كننده - در صورتي كه بالغ بوده - بنابر احتياط حرام است ، و در غير أين صورت حرام نمىشوند ، و هم چنين اگر گمان كند كه دخول شده يا شك كند كه دخول شده يا نه بر أو حرام

417

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 417
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست