responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 416


مىتواند با خواهر أو ازدواج نمايد و در عده متعه احتياط واجب آنست كه ازدواج نكند .
( مسأله 2408 ) انسان نمىتواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده و برادر زاده أو ازدواج كند ، ولى اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نمايد و بعدا زن اجازه نمايد اشكال ندارد .
( مسأله 2409 ) اگر زن بفهمد شوهرش برادر زاده يا خواهر زاده أو را عقد كرده و حرفى نزند چنانچه بعدا رضايت ندهد عقد آنان باطل است .
( مسأله 2410 ) اگر انسان پيش از آن كه دختر خاله خود را بگيرد با مادر أو زنا كند ديگر نمىتواند با أو ازدواج نمايد و بنابر احتياط واجب دختر عمه نيز أين حكم را دارد .
( مسأله 2411 ) اگر با دختر عمه يا دختر خاله خود ازدواج نمايد و پس از نزديكى با آنان با مادرشان زنا كند موجب جدائى آنها نمىشود . و هم چنين است حكم اگر پيش از آن كه با آنان نزديكى كند با مادرشان زنا نمايد اگر چه احتياط مستحب آنست كه در أين صورت از ايشان با طلاق جدا شود .
( مسأله 2412 ) اگر با زنى غير از عمه و خاله خود زنا كند أحوط و أولى آنست كه با دختر أو ازدواج نكند ، بلكه اگر زنى را عقد نمايد و پيش از آن كه با أو نزديكى كند با مادر أو زنا كند بهتر آنست كه از آن زن جدا شود ، ولى اگر با أو نزديكى كند و بعد با مادر أو زنا نمايد لازم نيست از آن زن جدا شود .
( مسأله 2413 ) زن مسلمان نمىتواند به عقد كافر در آيد مرد مسلمان هم نمىتواند با زنهاى كافره غير أهل كتاب ازدواج كند ، ولى صيغه كردن زنهاى أهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد ، و بنابر احتياط استحبابي عقد دائمي با آنها ننمايد ، و بعضي از فرق از قبيل خوارج و غلات و نواصب كه خود را مسلمان مىدانند در حكم كفارند و مرد و زن مسلمان نمىتوانند با آنها بطور دائم يا انقطاع ازدواج نمايند .
( مسأله 2414 ) اگر با زنى كه در عده طلاق رجعي است زنا كند آن زن بنابر احتياط بر أو حرام مىشود ، و اگر با زنى كه در عده متعه يا طلاق بائن يا عده وفات است زنا كند بعدا مىتواند أو را عقد نمايد ، اگر چه احتياط مستحب آنست كه با أو

416

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 416
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست