responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 366


طلب خود را مىدانست باز هم به آن مقدار صلح مىكرد .
( مسأله 2158 ) اگر بخواهند دو چيز را كه از يك جنس است و زن آنها معلوم است به يكديگر صلح كنند ، احتياط واجب آنست كه وزن يكى بيشتر از ديگرى نباشد .
( مسأله 2159 ) اگر دو نفر از يك نفر طلبكار باشند ، يا دو نفر از دو نفر ديگر طلبكار باشند و بخواهند طلبهاى خود را به يكديگر صلح كنند چنانچه طلب آنان از يك جنس و زن آنها يكى بأشد ، مثلا هر دوده من گندم طلبكار باشند مصالحه آنان صحيح است ، و هم چنين است اگر جنس طلب آنان يكى نباشد مثلا يكى ده من برنج و ديگرى دوازده من گندم طلبكار بأشد ولى اگر طلب آنان از يك جنس و چيزى بأشد كه معمولا با وزن يا پيمانه آن را معامله مىكنند در صورتي كه وزن يا پيمانه آنها مساوى نباشد مصالحه آنان اشكال دارد .
( مسأله 2160 ) اگر از كسى طلبي دارد كه بايد بعد از مدتى بگيرد چنانچه طلب خود را به مقدار كمترى صلح كند و مقصودش أين بأشد كه از مقداري از طلب خود گذشت كند و بقيه را نقد بگيرد اشكال ندارد . و أين حكم در صورتي است كه طلب از جنس طلا يا نقره يا جنس ديگرى بأشد كه با وزن يا پيمانه فروخته مىشود ، و اما در غير آنها براى طلبكار جائز است كه طلب خود را به بدهكار يا غير أو به كمتر از طلب صلح نموده يا بفروشد چنان كه در مساله " 2297 " خواهد آمد .
( مسأله 2161 ) اگر دو نفر چيزى را با هم صلح كنند با رضايت يكديگر مىتوانند صلح را به هم بزنند . و نيز اگر در ضمن معامله براى هر دو يا يكى از آنان حق به هم زدن معامله را قرار داده باشند كسى كه آن حق را دارد مىتواند صلح را به هم بزند .
( مسأله 2162 ) تا وقتى خريدار و فروشنده از مجلس معامله متفرق نشده اند مىتوانند معامله را به هم بزنند ، و نيز اگر مشترى حيواني را بخرد تا سه روز حق به هم زدن معامله را دارد . و هم چنين اگر پول جنسى را كه خريده تا سه روز ندهد و جنس را تحويل نگيرد ، فروشنده مىتواند معامله را به هم بزند ، ولى كسى كه مالى را صلح مىكند در أين سه صورت حق به هم زدن صلح را ندارد ، اما در صورتي كه طرف مصالحه در

366

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 366
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست