responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 319


( مسأله 1894 ) كسى كه طلا و نقره دارد اگر هيچ كدام آنها به اندازه نصاب أول نباشد مثلا ( 104 ) مثقال نقره و ( 14 ) مثقال طلا داشته بأشد زكات بر أو واجب نيست ( مسأله 1895 ) چنان كه سابقا گفته شد زكات طلا و نقره در صورتي واجب مىشود كه انسان يازده ماه مالك مقدار نصاب بأشد ، و اگر در بين يازده ماه طلا و نقره أو از نصاب أول كمتر شود زكات بر أو واجب نيست .
( مسأله 1896 ) اگر در بين يازده ماه طلا و نقره أي را كه دارد با طلا يا نقره يا چيز ديگر عوض نمايد يا آنها را آب كند زكات بر أو واجب نيست ، ولى اگر براى فرار از دادن زكات أين كارها را بكند احتياط مستحب آنست كه زكات را بدهد .
( مسأله 1897 ) اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب كند بايد زكات آنها را بدهد و چنانچه بواسطة آب كردن وزن يا قيمت آنها كم شود بايد زكاتى را كه پيش از آب كردن بر أو واجب بوده بدهد .
( مسأله 1898 ) اگر طلا و نقره أي كه دارد خوب و بد داشته بأشد مىتواند زكات هر كدام از خوب و بد را از خود آن بدهد بلكه اگر قسمتى از نصاب طلا و نقره بد بأشد مىتواند زكات را از قسمت بد بدهد ، ولى بهتر آنست كه زكات همه آنها را از طلا و نقره خوب بدهد .
( مسأله 1899 ) پول طلا و نقره أي كه بيشتر از اندازه معمول فلز ديگر دارد اگر به آن پول طلا و نقره بگويند در صورتي كه به حد نصاب برسد زكاتش واجبست هر چند خالصش به حد نصاب نرسد ولى اگر به آن پول طلا و نقره نگويند وجوب زكات در آن محل اشكال است هر چند خالصش به حد نصاب برسد .
( مسأله 1900 ) اگر پول طلا و نقره أي كه دارد به مقدار معمول فلز ديگر با آن مخلوط بأشد چنانچه زكات آن را از پول طلا و نقره أي كه بيشتر از معمول فلز ديگر دارد يا از پول غير طلا و نقره بدهد ولى بقدرى بأشد كه قيمت آن به اندازه قيمت زكاتى بأشد كه بر أو واجب است اشكال ندارد .

319

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 319
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست