responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 182


پايش پست تر از چهار انگشت بسته نيز نباشد .
( مسأله 1054 ) در زمين سراشيب كه سراشيبى آن درست معلوم نيست اگر جاى پيشانى نمازگزار از جاى انگشتان پاى أو بيش از چهار انگشت بسته بلند تر بأشد اشكال ندارد .
( مسأله 1055 ) اگر پيشانى را اشتباها بر چيزى بگذارد كه از جاى انگشتان پاى أو بلند تر از چهار انگشت بسته است ، چنانچه ممكن است بايد با كشيدن پيشانى آن را بر چيزى كه بلند نيست يا بلنديش ضرري ندارد بگذارد و گر نه بايد سر را بردارد و بر چيزى كه بلند نيست يا بلنديش به اندازه چهار انگشت بسته يا كمتر است بگذارد و بنابر احتياط مستحب بايد نماز را بعد از تمام نمودن دوباره بخواند .
( مسأله 1056 ) بايد بين پيشانى و آنچه بر آن سجده مىكند ، چيزى فاصله نباشد پس اگر مهر بقدرى چرك بأشد كه پيشانى به خود مهر نرسد ، سجده باطل است ولى اگر مثلا رنگ مهر تغيير كرده بأشد اشكال ندارد .
( مسأله 1057 ) در سجده بايد دو كف دست را به زمين بگذارد ، ولى در حال ناچارى پشت دست هم مانعى ندارد ، و اگر پشت دست هم ممكن نباشد بنابر احتياط بايد مچ دست را به زمين بگذارد ، و چنانچه آن را هم نتواند ، تا آرنج هر جا را كه مىتواند به زمين بگذارد ، و اگر آن هم ممكن نيست گذاشتن بازو كافيست .
( مسأله 1058 ) در سجده بايد دو انگشت بزرگ پاها را به زمين بگذارد و احتياط واجب آن است كه سر دو انگشت را به زمين بگذارد و اگر انگشتهاى ديگر پا ، يا روى پا را به زمين بگذارد ، يا به واسطه بلند بودن ناخن ، شست به زمين نرسد نماز باطل است ، و كسى كه از روى تقصير و ندانستن مسأله نمازهاى خود را أين طور خوانده ، بايد دوباره بخواند ( مسأله 1059 ) كسى كه مقداري از شست پايش بريده بايد ، بقيه آن را به زمين بگذارد ، و اگر چيزى از آن نمانده ، يا اگر مانده ، خيلي كوتاه است ، بنابر احتياط بقيه انگشتان را بگذارد ، و اگر هيچ انگشت ندارد ، هر مقداري كه از پا باقي مانده بر زمين

182

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 182
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست