responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 172


( مسأله 981 ) در نماز ظهر روز جمعه مستحب است در ركعت أول بعد از حمد سوره جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد ، سوره منافقون بخواند و اگر مشغول يكى از اينها شود ، بنابر احتياط واجب نمىتواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند .
( مسأله 982 ) اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره ( قل هو الله أحد " يا سوره ( قل يا أيها الكافرون ) شود نمىتواند آن را رها كند و سوره ديگر بخواند ولى در نماز ظهر روز جمعه اگر از روى فراموشى بجاى سوره جمعه و منافقين سوره ( قل هو الله أحد ) را بخواند مىتواند آن را رها كند و سوره جمعه و منافقون را بخواند و احتياط أين است كه بعد از تجاوز نصف رها ننمايد .
( مسأله 983 ) اگر در نماز ظهر روز جمعه عمدا سوره ( قل هو الله حد ) يا سوره ( قل يا أيها الكافرون ) بخواند ، اگر چه به نصف نرسيده بأشد ، بنابر احتياط واجب نمىتواند رها كند و سوره جمعه و منافقون را بخواند .
( مسأله 984 ) اگر در نماز ، غير سوره ( قل هو الله أحد و قل يا أيها الكافرون ) سوره ديگرى بخواند . تا به نصف نرسيده مىتواند رها كند و سوره ديگر بخواند ، و بنابر احتياط در ما بين نصف و دو ثلث رها نكند و پس از أين كه به دو ثلث رسيد رها كردن و عدول به سوره ديگر جايز نيست .
( مسأله 985 ) اگر مقداري از سوره را فراموش كند ، يا از روى ناچارى ، مثلا به واسطه تنگى وقت يا جهت ديگر نشود ، آن را تمام نمايد ، مىتواند آن سوره را رها كند و سوره ديگر بخواند ، اگر چه از دو ثلث هم گذشته بأشد يا سوره أي كه مىخوانده ( قل هو الله أحد ) يا ( قل يا أيها الكافرون ) بأشد .
( مسأله 986 ) بنابر احتياط بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند و حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخواند و بنابر احتياط بر زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخواند .
( مسأله 987 ) مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشا مواظب بأشد كه تمام كلمات حمد و سوره حتى حرف آخر آنها را بلند بخواند .

172

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 172
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست