responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 318


نصاب نقره ( مسأله 1890 ) نقره دو نصاب دارد : نصاب أول آن " 105 " مثقال معمولى است كه اگر نقره به " 105 " مثقال برسد و شرائط ديگر را هم كه گفته شد داشته بأشد انسان بايد يك چهلم آن را كه " 2 " مثقال و " 15 " نخود است از بابت زكات بدهد ، و اگر به أين مقدار نرسد زكات آن واجب نيست . و نصاب دوم آن " 21 " مثقال است يعنى اگر " 21 " مثقال به " 105 " مثقال اضافه شود بايد زكات تمام " 126 " مثقال را بطورى كه گفته شد بدهد و اگر كمتر از " 21 " مثقال اضافه شود فقط بايد زكات " 105 " مثقال آن را بدهد و زيادى آن زكات ندارد . و هم چنين است هر چه بالا رود . يعنى اگر " 21 " مثقال اضافه شود بايد زكات همه آنها را بدهد و اگر كمتر اضافه شود مقداري كه اضافه شده و كمتر از " 21 " مثقال است زكات ندارد . بنابر أين اگر انسان يك چهلم هر چه طلا و نقره دارد بدهد زكاتى را كه بر أو واجب بوده داده و گاهى هم بيشتر از مقدار واجب داده است مثلا كسى كه " 110 " مثقال نقره دارد اگر يك چهلم آن را بدهد زكات " 105 " مثقال آن را كه واجب بوده داده و مقداري هم براى " 5 " مثقال آن داده كه واجب نبوده است .
( مسأله 1891 ) كسى كه طلا يا نقره أو به اندازه نصاب است اگر چه زكات آن را داده بأشد تا وقتى از نصاب أول كم نشده هر سال بايد زكات آن را بدهد .
( مسأله 1892 ) زكات طلا و نقره در صورتي واجب مىشود كه آن را سكه زده باشند و معامله با آن رواج داشته بأشد ، و اگر سكه آن از بين هم رفته بأشد در صورتي كه معامله با آن رواج داشته بأشد بنابر احتياط واجب بايد زكات آن را بدهند .
( مسأله 1893 ) طلا و نقره سكه داري كه زنها براى زينت به كار مىبرند در صورتي كه رواج معامله با آن باقي بأشد يعنى باز معامله پول طلا و نقره با آن شود بنابر احتياط زكات آن واجب است ولى اگر رواج معامله با آن باقي نباشد زكات واجب نيست .

318

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 318
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست