responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 171


اشتباها سوره را پيش از حمد بخواند و در بين آن يادش بيايد ، بايد سوره را رها كند ، و بعد از خواندن حمد ، سوره را از أول بخواند .
( مسأله 975 ) اگر حمد و سوره يا يكى از آنها را فراموش كند ، و بعد از رسيدن به ركوع بفهمد ، نمازش صحيح است .
( مسأله 976 ) اگر پيش از آن كه براى ركوع خم شود ، بفهمد كه حمد و سوره را نخوانده ، بايد بخواند . و اگر بفهمد سوره را نخوانده ، بايد فقط سوره را بخواند ، ولى اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده ، بايد أول حمد و بعد از آن دوباره سوره را بخواند . و نيز اگر خم شود و پيش از آن كه به حد ركوع برسد ، بفهمد حمد و سوره يا سوره تنها يا حمد تنها را نخوانده ، بايد بايستد و به همين دستور عمل نمايد .
( مسأله 977 ) اگر در نماز يكى از چهار سوره أي را كه آية سجده دارد و در مساله " 357 " گفته شد ، عمدا بخواند بايد سجده آن را بجا آورد و چنانچه در بين نماز براى آن سجده كند ، بنابر احتياط نمازش باطل مى شود و اگر بنا داشته بأشد كه سجده را بعد از نماز انجام دهد پس اگر آن را بعد از تمام شدن نماز بجا آورد ، نمازش صحيح است اگر چه به خاطر تأخير سجده معصيت كرده است .
( مسأله 978 ) اگر اشتباها مشغول خواندن سوره أي شود كه سجده واجب دارد ، چنانچه پيش از رسيدن به آية سجده بفهمد ، بايد آن سوره را رها كند و سوره ديگر بخواند ، و اگر بعد از خواندن آية سجده بفهمد ، بايد با سر به سجده إشارة نموده و سوره را تمام كند ، و بعد از نماز بنابر احتياط سجده آن را بجا آورد .
( مسأله 979 ) اگر در نماز آية سجده را گوش دهد نمازش صحيح است ، و بايد به سجده إشارة نمايد و بنابر احتياط بعد از نماز هم سجده آن را بجا آورد .
( مسأله 980 ) در نماز مستحبى خواندن سوره لازم نيست ، اگر چه آن نماز به واسطه نذر كردن واجب شده بأشد ، ولى در بعضي از نمازهاى مستحبى مثل نماز وحشت كه سوره مخصوصى دارد ، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار كرده بأشد ، بايد همان سوره را بخواند .

171

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد الروحاني    جلد : 1  صفحه : 171
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست