responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 482


مانند پدر و عمو و برادر بلكه پسران و اجداد پدرى قاتل بطورى كه در كتب مفصله بيان شده بايد ديه او را بدهد و خود قاتل يك بنده آزاد كند و اگر نتواند بنده آزاد كند ، دو ماه روزه بگيرد و اگر اين را هم نتواند ، شصت فقير را سير كند .
مسأله 2811 - كسى كه سوار حيوان است ، اگر كارى كند كه آن حيوان به كسى آسيب برساند ، ضامن است و نيز اگر ديگرى كارى كند كه حيوان به سوار خود يا به كس ديگر صدمه بزند ، ضامن مىباشد .
مسأله 2812 - اگر انسان كارى كند كه زن حامله سقط كند و سقط شده محكوم با سلام و حريت باشد چنانچه چيزى كه سقط شده نطفه باشد ، ديه‌اش بيست مثقال شرعى طلاى سكه دار است ، كه هر مثقال آن 18 نخود مىباشد . و اگر علقه يعنى خون بسته باشد . چهل مثقال . و اگر مضغه يعنى پاره گوشت باشد ، شصت مثقال .
و اگر استخوان شده باشد . هشتاد مثقال . و اگر گوشت آورده ولى هنوز روح در او دميده نشده ، صد مثقال و اگر روح در او دميده شده ، چنانچه پسر باشد ، ديه او هزار مثقال و اگر دختر باشد . ديه او پانصد مثقال شرعى طلا است .
مسأله 2813 - اگر زن حامله كارى كند كه بچه‌اش سقط شود ، بايد ديه آن را به تفصيلى كه در مسأله پيش گفته شد . به وارث بچه بدهد و به خود زن چيزى از آن نمىرسد .
مسأله 2814 - اگر كسى زن حامله را بكشد ، بايد ديه زن و بچه را بدهد .
مسأله 2815 - اگر پوست سر يا صورت مردى را پاره كند ، بايد يك شتر به او بدهد و اگر به گوشت برسد و قدرى از آن را هم ببرد ، بايد دو شتر بدهد . و اگر خيلى از گوشت را پاره كند ، بايد سه شتر بدهد . و اگر به پرده نازك استخوان برسد ، چهار شتر و اگر استخوان نمايان شود ، پنج شتر و اگر استخوان بشكند ، ده شتر و اگر بعضى از ريزه‌هاى استخوان از جاى خود بيرون آيد ، پانزده شتر . و اگر به پرده مغز سر برسد ، بايد سى و سه شتر بدهد .
مسأله 2816 - اگر به صورت كسى سيلى يا چيز ديگر بزند بطورى كه صورت او سرخ شود ، بايد يك مثقال و نيم شرعى طلاى سكه دار كه هر مثقالى 18 نخود است

482

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 482
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست