responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 408


مسأله 2404 - اگر با دختر عمه يا دختر خاله خود ازدواج نمايد و پيش از آن كه با آنان نزديكى كند با مادرشان زنا نمايد ، احتياط واجب آنست كه از ايشان جدا شود .
مسأله 2405 - اگر با زنى غير از عمه و خاله خود زنا كند احتياط واجب آن است كه با دختر او ازدواج نكند بلكه حرمت آن خالى از قوت نيست ولى اگر زنى را عقد نمايد و با او نزديكى كند و بعد با مادر او زنا كند آن زن بر او حرام نمىشود و اما اگر بعد از عقد و پيش از آن كه با او نزديكى كند با مادر او زنا نمايد احتياط واجب آن است كه آن زن را طلاق دهد و ديگر هم او را نگيرد .
مسأله 2406 - زن مسلمان نمىتواند به عقد كافر در آيد . مرد مسلمان هم نمىتواند با زن كافره غير اهل كتاب ازدواج نمايد ولى متعه كردن زن اهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد بلكه جواز ازدواج آنان بطور دائم نيز خالى از قوت نيست ولى در صورت تمكن از ازدواج مسلمه كراهت شديده دارد بلكه در اين صورت احتياط ترك نشود .
مسأله 2407 - اگر با زنى كه در عده طلاق رجعى است زنا كند آن زن بر او حرام مىشود و اگر با زنى كه در عده متعه ، يا طلاق بائن ، يا عده وفات است زنا كند بعدا مىتواند او را عقد نمايد ، اگر چه احتياط مستحب آنست كه با او ازدواج نكند . و معناى طلاق رجعى و طلاق بائن وعده متعه وعده وفات در احكام طلاق گفته خواهد شد .
مسأله 2408 - اگر با زن بى شوهرى كه در عده نيست زنا كند ، بعدا مىتواند آن زن را براى خود عقد نمايد ولى احتياط مستحب آنست كه صبر كند تا آن زن حيض ببيند بعد او را عقد نمايد و همچنين است اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد كند .
مسأله 2409 - اگر زنى را كه در عده ديگرى است براى خود عقد كند ، چنانچه مرد و زن ، يا يكى از آنان بدانند كه عده زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام مىشود ، اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزديكى نكرده باشد .
مسأله 2410 - اگر زنى را براى خود عقد كند و بعد معلوم شود كه در عده بوده

408

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 408
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست