responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 29


مسأله 162 - اگر چيزى به بول پسر شيرخوارى كه غذا خور نشده و شير خوك وزن كافره نخورده ، نجس شود ، چنانچه يك مرتبه آب روى آن بريزند كه به تمام جاهاى نجس آن برسد پاك مىشود ، ولى احتياط مستحب آنست كه يك مرتبه ديگر هم آب روى آن بريزند . و در لباس و فرش و مانند اينها فشار لازم نيست .
مسأله 163 - اگر چيزى به غير بول نجس شود چنانچه بعد از بر طرف كردن نجاست يك مرتبه آب روى آن بريزند و از آن جدا شود پاك مىگردد . و نيز اگر در دفعه اولى كه آب روى آن مىريزند تا بعد از بر طرف شدن نجاست آب ريختن را ادامه دهند بطورى كه پس از زوال نجاست هم آب روى آن بيايد پاك مىشود . ولى در هر صورت لباس و مانند آن را بايد فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد .
مسأله 164 - اگر حصير نجس را كه با نخ بافته شده در آب كر يا جارى فرو برند ، بعد از بر طرف شدن عين نجاست پاك مىشود . و اگر بخواهند آن را با آب قليل آب بكشند ، فشار دادن آن لازم نيست و رسيدن آب مطلق به باطن نخهاى آن كافى است .
مسأله 165 - اگر ظاهر گندم و برنج و صابون و مانند اينها نجس شود ، چنانچه آنها را در ظرفى ريخته و در آب كر يا جارى بگذارند و به قدرى بماند كه رطوبت آب پاك به باطن آنها تا آن جائى كه رطوبت نجس سرايت كرده برسد بعيد نيست كه گفته شود همين اندازه در تطهير آنها كافى است به شرط آن كه رطوبت نجس باطن آنها قبل از تطهير خشك شده باشد مسأله 166 - اگر انسان شك كند كه آب نجس به باطن صابون رسيده يا نه باطن آن پاك است .
مسأله 167 - اگر ظاهر برنج و گوشت يا چيزى مانند اينها به غير بول نجس شده باشد چنانچه آن را در ظرف پاكى بگذارند و بعد از زوال عين نجس ، يك مرتبه آب روى آب بريزند و خالى كنند پاك مىشود و اگر به بول نجس شده بعد از زوال عين ، دو مرتبه آب روى آن بريزند و خالى كنند پاك مىشود و اگر به بول نجس شده بعد از زوال عين ، دو مرتبه آب روى آن بريزند و خالى كنند ، پاك مىشود و ظرف آن هم پاك مىگردد . ولى اگر بخواهند لباس يا چيزى را كه فشار لازم دارد در ظرفى بگذارند و آب

29

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست