responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 28


مسأله 156 - ظرف نجس را با آب قليل دو جور مىشود آب كشيد . يكى آن كه سه مرتبه پر كنند و خالى كنند ، ديگر آن كه سه دفعه قدرى آب در آن بريزند و در هر دفعه آب را طورى در آن بگردانند كه به جاهاى نجس آن برسد و بيرون بريزند .
مسأله 157 - اگر ظرف بزرگى مثل پاتيل و خمره نجس شود ، چنانچه سه مرتبه آن را از آب پر كنند و خالى كنند پاك مىشود . و همچنين است اگر سه مرتبه از بالا آب در آن بريزند ، بطورى كه تمام اطراف آن را بگيرد و در هر دفعه آبى كه ته آن جمع مىشود بيرون آورند . و احتياط واجب آنست كه در هر دفعه ظرفى را كه با آن آبها را بيرون مىآورند آب بكشند .
مسأله 158 - اگر مس نجس و مانند آن را آب كنند و آب بكشند ظاهرش پاك مىشود .
مسأله 159 - تنورى كه به بول نجس شده است ، اگر دو مرتبه از بالا آب در آن بريزند . بطورى كه تمام اطراف آن را بگيرد پاك مىشود . و در غير بول اگر بعد از بر طرف شدن نجاست يك مرتبه بدستورى كه گفته شد آب در آن بريزند كافيست . و بهتر است كه گودالى ته آن بكنند تا آبها در آن جمع شود . و بيرون بياورند ، بعد آن گودال را با خاك پاك پر كنند .
مسأله 160 - اگر چيز نجس را بعد از بر طرف كردن عين نجاست يك مرتبه در آب كر يا جارى فرو برند كه آب به تمام جاهاى نجس آن برسد ، پاك مىشود . و در فرش و لباس و مانند اينها فشار لازم نيست .
مسأله 161 - اگر بخواهند چيزى را كه به بول نجس شده با آب قليل آب بكشند چنانچه يك مرتبه آب روى آن بريزند و از آن جدا شود ، در صورتى كه بول در آن چيز نمانده باشد ، يك مرتبه ديگر كه آب روى آن بريزند پاك مىشود ، ولى در لباس و فرش و مانند اينها بايد بعد از هر دفعه فشار دهند تا غساله آن بيرون آيد .
غساله آبست كه معمولا در وقت شستن و بعد از آن بيرون آيد . ( و غساله آبيست كه معمولا در وقت شستن و بعد از آن از چيزى كه شسته مىشود ، خود به خود يا بوسيله فشار جدا مىشود )

28

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 28
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست