responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 449


روح ناقص خبيثى كه از رحمت خدا دور است در او مىماند ، و خدا و فرشتگان و پيغمبران و مؤمنين او را لعنت مىكنند ، و تا چهل روز نماز او قبول نمىشود ، و روز قيامت روى او سياه است ، و زبان از دهانش بيرون مىآيد ، و آب دهان او به سينه‌اش مىريزد و فرياد تشنگى او بلند است .
مسأله 2643 - نشستن سر سفره‌ايكه در آن شراب مىخورند ، اگر انسان يكى از آنان حساب شود حرام و چيز خوردن از آن سفره نيز حرامست .
مسأله 2644 - گوشتهائى كه از بلاد كفار مىآورند و تذكيه آنها شرعا ثابت نشده ، نجس و خوردن آن حرام است ، و خريد و فروش آنها نيز جايز نيست ، و نوشته و گفته اشخاص غير موثق و مجهول الحال شرعا اعتبار ندارد .
مستحبات غذا خوردن مسأله 2645 - چند چيز در غذا خوردن مستحب است : اول - هر دو دست را پيش از غذا بشويد دوم - بعد از إذا نيز هر دو دست را بشويد و با دستمال خشك كند . سوم - ميزبان پيش از همه شروع به غذا خوردن كند و بعد از همه دست بكشد و پيش از إذا اول ميزبان دست خود را بشويد ، بعد كسى كه طرف راست او نشسته و همينطور تا برسد به كسى كه طرف چپ او نشسته و بعد از إذا اول كسى كه طرف چپ ميزبان نشسته دست خود را بشويد و همينطور تا به طرف راست ميزبان برسد و به ميزبان ختم شود . چهارم - در اول غذا بسم الله بگويد و اگر سر يك سفره چند جور غذا باشد در وقت خوردن هر كدام آنها گفتن بسم الله مستحب است ، پنجم - با دست راست غذا بخورد .
ششم - با سه انگشت يا بيشتر غذا بخورد و با دو انگشت نخورد . هفتم - اگر چند نفر سر يك سفره نشسته‌اند هر كسى از إذا جلوى خودش بخورد . هشتم - لقمه را كوچك بردارد . نهم - سر سفره زياد بنشيند و غذا خوردن را طول بدهد . دهم - غذا را خوب بجود .
يازدهم - بعد از غذا خداوند عالم را حمد كند . دوازدهم - انگشتان را بليسد .
سيزدهم - بعد از إذا خلال نمايد ولى با چوب انار و چوب ريحان و نى و برگ درخت خرما خلال نكند ، چهاردهم - آنچه بيرون سفره مىريزد جمع كند و بخورد ولى اگر در بيابان غذا مىخورد ، مستحب است آنچه مىريزد ، براى پرندگان و حيوانات

449

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 449
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست