responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 448


حضرت سيد الشهداء عليه السلام براى شفا اشكال ندارد .
مسأله 2638 - فرو بردن آب بينى و خلط سينه كه در فضاى دهن نيامده باشد حرام نيست ولى اخلاط بينى و سينه كه در فضاى دهن وارد شود احتياط لازم ترك فرو بردن آنست و فرو بردن غذائى كه موقع خلال كردن ، از لاى دندان بيرون مىآيد ، اگر طبيعت انسان از آن متنفر نباشد اشكال ندارد .
مسأله 2639 - خوردن چيزى كه براى انسان ضرر دارد حرام است ولى اگر ضرر كم باشد كه عقلاء اعتنا نكنند حرام نيست .
مسأله 2640 - خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مكروه است و اگر كسى با آنها وطئ كند يعنى : نزديكى نمايد خود و نسلشان حرام مىشوند و بول و سرگين آنها نجس مىشود و بايد آنها را از شهر بيرون ببرند و در جاى ديگر بفروشند و بر وطئ كننده لازم است قيمتش را به صاحبش بدهد .
مسأله 2641 - اگر با حيوان حلال گوشتى كه مرسوم است گوشت آن را مىخورند مانند گاو و گوسفند نزديكى كند ، بول و سرگين خود آنها و نسل متجدد آنها نجس مىشود و خوردن گوشت و آشاميدن شير آنها و همينطور خوردن گوشت و آشاميدن شير نسل متجدد آنها حرام است چه وطئ در قبل باشد و چه در دبر و وطئ كننده صغير باشد يا كبير ، عالم باشد يا جاهل ، مختار باشد يا مكره و موطوء نر باشد يا ماده و بايد فورى آن حيوان را بكشند و بسوزانند و كسى كه با آن وطئ كرده ، پول آن را به صاحبش بدهد .
مسأله 2642 - آشاميدن شراب حرام و در بعضى از اخبار بزرگترين گناه شمرده شده است و اگر كسى آن را حلال بداند كافر است . از حضرت امام جعفر صادق ( ع ) روايت شده است كه فرمودند :
شراب ريشه بديها و منشأ گناهان است و كسى كه شراب مىخورد ، عقل خود را از دست مىدهد ، و در آن موقع خدا را نمىشناسد ، و از هيچ گناهى باك ندارد ، و احترام هيچ كس را نگه نمىدارد ، حق خويشان نزديك را رعايت نمىكند و از زشتيهاى آشكار رو نمىگرداند ، و روح ايمان و خداشناسى از بدن او بيرون مىرود ، و

448

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 448
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست